Riskspridning dämpar börsfall

Tjänstepensionsbolaget Alectas diversifierade portfölj har dämpat börsfallens effekt på avkastningen. Totalavkastningen för det första halvåret är negativ, men kostnaderna är fortsatt låga.

Stockholmsbörsen och viktigare utländska börser gav under första halvåret 2008 en negativ avkastning på närmare 20 procent, räknat i kronor. Trots detta blev avkastningen på Alectas placeringsportfölj, med en aktieandel på omkring 40 procent, -6,7 procent. Under de senaste fem åren har Alectas avkastning varit 7,0 procent i genomsnitt per år. Under fem år har Alecta, i genomsnitt, överträffat branschgenomsnittet med 0,9 procentenheter per år, enligt senast tillgängliga jämförelsesiffror.

- Det första halvåret 2008 har inneburit turbulens på finansmarknaderna, försämrade konjunkturutsikter och kraftigt stigande olje- och råvarupriser. Dessutom har vi sett en tilltagande inflationsoro, säger Alectas vd Tomas Nicolin.

Alectas konsolidering föll marginellt till 140 procent under det andra kvartalet. Det är samma som målkonsolideringen och mitt i konsolideringspolicyns normalintervall på 125 – 155 procent. Förvaltningskostnadsprocenten för pensionsprodukter ligger kvar på 0,15.

- Alectas finansiella styrka är alltjämt god och ger oss utrymme att bedriva en aktiv, långsiktig kapitalförvaltning. Dock vill jag framhålla att med nuvarande läge på de finansiella marknaderna så är en premiereduktion, där vi erbjuder lika låga premier för 2009 som för i år, osannolik, säger Tomas Nicolin.

Läs gärna hela halvårsrapporten på alecta.se.

Tomas Nicolin, verkställande direktör, Alecta, telefon: 08-441 60 50
Eric Österberg, kommunikationschef, Alecta, telefon: 08-441 60 20, 070-794 77 80