Riskspridning effektiv mot börsraset

Tjänstepensionsföretaget Alectas portfölj stod emot en stor del av börsfallen under det första kvartalet. Avkastningen uppgick till -4,2 procent och kostnaderna till 0,15 procent, visar Alectas delårsrapport.

Under det första kvartalet har marknaderna präglats av en jakt på likviditet och riskfria tillgångar. Avkastningen i portföljen blev 8,7 procent i genomsnitt för den senaste femårsperioden och -4,2 procent under det första kvartalet. Avkastningen i Alecta Optimal Pension som har en högre andel aktier än Alectas totala portfölj, var -7,8 procent.
– Stockholmsbörsen föll med 12 procent och de viktigare utländska börserna föll i genomsnitt med omkring 17 procent räknat i kronor. Riskspridningen i vår portfölj mildrade dock börsrasens effekt, säger Alectas vd Tomas Nicolin.

Alectas kostnader för pensionsprodukter, uttryckt i förvaltningskostnadsprocent, uppgick under det första kvartalet till 0,15. Konsolideringen har under det första kvartalet minskat från 152 procent till 141 procent.
– Turbulensen på de finansiella marknaderna understryker att Alecta inte har något utdelningsbart överskott. Vår konsolidering ligger dock fortfarande inom det intervall på
125 - 155 procent som den normalt sett ska röra sig inom. Nuvarande premienivå bidrar inte till att bygga upp vårt buffertkapital, säger Tomas Nicolin.

Hela delårsrapporten finns på www.alecta.se

Tomas Nicolin, vd, Alecta, telefon: 08-441 60 50
Eric Österberg, kommunikationschef, Alecta, telefon: 08-441 60 20, 070-794 77 80