Staffan Grefbäck ny vd för Alecta

Tjänstepensionsföretaget Alectas styrelse har beslutat utse Staffan Grefbäck till ny vd för Alecta. Han efterträder därmed nuvarande vd Tomas Nicolin, som tidigare meddelat sin avgång.

Staffan Grefbäck är idag vice vd för Alecta och chef för bolagets kapitalförvaltning.

– Det är med stor tillfredsställelse som jag konstaterar att Staffan Grefbäck har tackat ja till erbjudandet att bli ny vd för Alecta. Staffan är väl lämpad för vd-rollen genom sina personliga egenskaper, bland annat hög intellektuell kapacitet, handlingskraft och affärsmässighet. Han har gedigna kunskaper vad gäller kapitalförvaltning, försäkringsfrågor och corporate governance med mera. Jag är glad att styrelsen denna gång kunnat rekrytera internt till vd-posten. Det innebär att vår nye vd får en kort startsträcka. Det är viktigt inte minst i den nu rådande finanskrisen, säger Alectas ordförande Erik Åsbrink.

Staffan Grefbäck är 53 år och anställdes som chef för Alectas kapitalförvaltning i oktober 2001 och utsågs 2006 till vice vd. Staffan Grefbäck tillträder som vd den 2 februari 2009. Fram till dess kvarstår Tomas Nicolin som vd.

– Jag är glad och stolt över att få det här uppdraget. Alecta är sveriges största pensionsförvaltare och vi fyller en viktig funktion för många människors framtida försörjning och ekonomiska trygghet, säger Staffan Grefbäck.

Staffan Grefbäck har innan sin anställning på Alecta, bland annat arbetat i olika ledande befattningar inom kapitalförvaltning på Nordea. Mellan 1998 och 2001 var han vd för Nordea Kapitalförvaltning AB och chef för affärsenheten långsiktigt sparande. Under perioden 1995 - 1998 var han vd för Nordbankens fondbolag och placeringschef. Staffan Grefbäck har också arbetat med samhällsekonomisk analys på Konjunkturinstitutet och SEB.

Högupplöst bild på Staffan Grefbäck finns att ladda ner på www.alecta.se

Erik Åsbrink, ordförande, Alecta, telefon: 070-586 53 99
Staffan Grefbäck, tillträdande vd, Alecta, telefon: 08-441 65 62