Sveriges första KBT-app ser dagens ljus

Tillsammans med KBT-psykologer har tjänstepensionsbolaget Alecta tagit fram en iPhone-applikation och en webb-tv-serie för att hjälpa människor bli mer långsiktiga. Verktygen bygger på det dokumenterade faktum att människan i stor utsträckning styrs av snabba belöningar.

Det är mänskligt att vara kortsiktig. Det är därför så få människor orkar bry sig om sin framtida pension. Detta faktum ligger till grund för att Alecta bestämt sig för att försöka hjälpa folk att stå emot kortsiktiga impulser för att få det bättre på lång sikt.

www.kortsiktig.se har Alecta samlat uttryck för människans kortsiktighet. Där finns också hjälpmedel för den som vill jobba med sin egen kortsiktighet. I fyra kortfilmer får man följa hur psykologen Anna Karlstedt hjälper en rollfigur hantera några väldigt vanliga och mänskliga beteendeproblem. Där finns också beskrivning av Sveriges första KBT-app – en iPhone-applikation för att ge sig själv chansen att tänka efter innan man följer sina kortsiktiga impulser.

Istället för dåligt samvete

Genom att bidra med praktiska verktyg hoppas bolaget att nå ut till fler än den som läser privatekonomisidor och sprida en ökad förståelse för Alectas roll som pensionsbolag:

–  Med den här kampanjen går vi på många sätt emot strömmen i förhållande till andra pensionsbolags informationskampanjer. När man lyssnar på pensionsbranschens budskap kan man tro att det kommer att gå dåligt för alla de som själva inte engagerar sig i sin tjänstepension. Men det är inte sant för de som har kollektivavtal på sin arbetsplats. Oron och det dåliga samvete som vi vet att många känner för sin pension kan vi dämpa genom att förklara att vi finns. Och samtidigt ge en hjälpande hand att i det vardagliga bli lite mer långsiktig, säger Johan Anderson, presschef på Alecta.

Alecta drivs inte av vinstintressen utan ägs av de löntagare som har sin tjänstepension där, och är ett så kallat ickevalsalternativ för de privatanställda tjänstemän som inte själva väljer pensionsförvaltare.

För mer information, besök www.kortsiktig.se och kontakta gärna

Johan Anderson, presschef Alecta, 070-288 68 11

Alecta har förvaltat tjänstepensioner sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus - att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom att ha en bättre avkastning än branschen och dessutom låga kostnader. Vi förvaltar drygt 480 miljarder kronor åt våra ägare som är 1,8 miljoner privatkunder och 30 000 kundföretag.