Tjänstepensionen kraftigt underskattad

Om realistiska antaganden används så kommer tjänstepensionen att bli mycket högre än de 10 procent som för det mesta nämns. Det framgår av det senaste numret av nyhetsbrevet Trygghetsdebatt.

I Trygghetsdebatt presenterar Alectas pensionsekonom Eva Adolphson siffror som visar hur viktig tjänstepensionen är för den totala pensionen.
– Tjänstepensionen har länge marginaliserats i den allmänna debatten. Det mesta har handlat om den allmänna pensionen och om behovet att komplettera med ett privat pensionssparande eller inte. Ofta hör jag olika aktörer säga att tjänstepensionen ger 10 procent av lönen. För de allra flesta med ett normalt yrkesliv är det en kraftig underskattning säger Eva Adolphson.

Det nya ITP-avtalet gäller från och med 1 juli 2007. Det omfattar privattjänstemän som är födda från och med 1 januari 1979 och är ett helt premiebaserat pensionssystem. Arbetsgivare betalar 4,5 procent på lön upp till 27 813 kronor per månad och 30 procent på eventuell lön därutöver. Den anställde bestämmer själv var pensionspengarna ska placeras. Realistiska antaganden visar att tjänstepensionen blir mycket högre än de 10 procent som för det mesta nämns.

En privattjänsteman som nästa år blir 25 år och börjar jobba med månadslönen 17 000 kronor i ett företag som har ITP får en tjänstepensionen som ger 35 procent av genomsnittlig lön hela livet. Antaganden är en reallöneökning på 2 procent per år. Om 25-åringen istället skulle starta med månadslönen 20 000 kronor och sedan ha en reallöneökning på 3 procent per år blir tjänstepensionen 53 procent av genomsnittlig lön hela livet. Övriga antaganden som använts i de bägge exemplen är att inflationen ligger på 2 procent per år, att inkomstbasbeloppet ökar med 3 procent per år och att den årliga realavkastningen blir 3 procent (efter avgifter och avkastningsskatt). Inget återbetalningsskydd eller familjeskydd har valts.

Även offentliganställda har tjänstepensionsavtal som kommer att ge höga tjänstepensioner.
– Många ungdomar tror att de första de ska ta ställning till som nya på arbetsmarknaden, är om de ska börja pensionsspara privat eller inte. Istället borde de i första hand försöka få en anställning hos en arbetsgivare som har tecknat kollektivavtal, säger Eva Adolphson.

För mer information kontakta:
Eva Adolphson, pensionsekonom, Alecta, telefon: 08-441 62 42, 070-726 62 42
Johan Anderson, pressansvarig, Alecta, telefon: 08-441 68 11, 070-288 68 11