2021 – ett framgångsrikt år för Alelion med orderingång på 184 mkr

All information i denna pressrelease har tidigare publicerats. Syftet är att ge en översikt över företagets tagna order under verksamhetsåret 2021 och spill-over effekt på 2022 och 2023.

Sammantaget har vi tagit order på 184 mkr under 2021, varav en del har levererats under det gångna året. Detta är i nivå med bolagets historiskt högsta orderingång som skedde 2018. Orderstocken vi tar med oss för framtida leveranser är 113 mkr för 2022 och 25 mkr för 2023 och senare.

Orderingången för fjärde kvartalet 2021 är det bästa fjärde kvartal i bolagets historia och uppgår till 57 mkr. I kvartalet har Alelion tagit order inom alla våra tre strategiskt viktiga segment inom specialfordon; terminaltraktorer, Ground Support Equipment och byggnadsmaskiner.

”Den rekordhöga orderingången för fjärde kvartalet förstärker den trend vi sett sedan andra kvartalet 2021 då vi nådde högsta orderingången i bolagets historia. Detta underbygger vår långsiktiga tilltro till en allt mer accelererande elektrifiering inom vårt segment specialfordon och vår investering i sälj, produktion och R&D”, säger Åsa Nordström, vd Alelion.

Den 17 december publicerade Alelion att företaget tagit sin hittills största order på sin största kund Terberg, med 38 mkr, vilket är positivt ur flera perspektiv. Dels visar det att den pågående elektrifieringen inom segmentet för terminaltraktorer accelererar samt att kunderna lägger längre order för att säkra upp sina leveranser inför den förväntat positiva försäljningsutvecklingen. I tillägg till detta bör ordern från systerbolaget Terberg Techniek nämnas som breddar vår applikationsbas. Dessa batterissystem används till maskiner inom segmentet byggmaskiner.

Vidare har Alelion tagit order för två kunder inom det viktiga segmentet Ground Support Equipment vilket innebär en breddning av kundbasen inom detta segment. Den nya kunden Vestergaard är marknadsledande inom segmentet. Batterisystemen kommer primärt att användas på flygplatser.

”Under covid-pandemin har flygplatser drabbats av reducerade passagerarantal. Med dessa order under nuvarande kvartal ser vi det som ett tecken på att investeringar inom GSE-segmentet håller på att normaliseras men med den stora skillnaden att de nya investeringarna syftar till elektrifiering”, säger Anders Dison, sälj- och marknadschef på Alelion.

Under fjärde kvartalet ser vi ett flertal order som visar på den förändring mot elektrifiering som sker på marknaden.

Inom det strategiskt viktiga segmentet för förarlösa truckar (AGV) har Alelion mottagit två uppföljningsorder under fjärde kvartalet.

Order har mottagits på HIAB:s styckegodskranar. Batterisystemen är en ePTO-lösning (electric power take-off) med modern litiumjonteknik för att driva kranen vid lastning och lossning. Med det batteridrivna kraftuttaget kan lastbilen stängas av helt, vilket minskar koldioxidutsläppen under användning till noll.

Huddig, en ledande tillverkare inom anläggningsmaskiner har lagt order för kommande år. Lösningen gäller grävlastaren TIGON som är en hybridversion av Huddigs storsäljande grävlastare 1260.

Tidigare i år tog Alelion sin hittills största order på 53 mkr och den första som sträcker sig över flera år. Den avser Kalmar för elektrifiering av deras specialfordon och sträcker sig över fyra år.

Åsa Nordström, vd, Alelion Energy Systems AB

Christian Bergaust, CFO, Alelion Energy Systems AB

Alelions största ägare är Fouriertransform, Blomqvist Listed Sustainability och Pegroco Holding. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.