• Alelion Energy Systems AB/

Alelion Energy Systems AB (publ) årsstämma kommer att hållas i Göteborg dagen den 27 april 2022. Valberedningens ledamöter inför stämman har nu utsetts

Valberedningen, inför årsstämman 2022, har följande sammansättning:

• Christer Jönsson, utsedd av Fouriertransform AB.
  • Peter Sandberg, utsedd av Pegroco Holding AB.
  • Håkan Sandberg, utsedd av Sammaj AB
  • Alf Blomqvist, styrelseordförande i Alelion Energy Systems AB

Valberedningen ska enligt bolagsstämmans beslut bestå av fyra ledamöter – en representant för var och en av de tre största aktieägarna per den sista bankdagen i september som önskar utse en ledamot i valberedningen, samt styrelsens ordförande. Med de tre största aktieägarna avses de av Euroclear Sweden AB registrerade och ägargrupperade tre största aktieägarna per den sista bankdagen i september månad, vilka är Fouriertransform AB, Blomqvist Listed Sustainability AB och Pegroco Holding AB. Om någon eller några av de tre största aktieägarna avstår från att utse en ledamot i valberedningen, ska styrelsens ordförande erbjuda andra större aktieägare att utse en ledamot i valberedningen. Eftersom Alf Blomqvist är näst största aktieägare och tillika styrelsens ordförande har Sammaj AB tillfrågats att utse representant till valberedningen.

Valberedningens ledamöter är utsedda av ägare i Alelion Energy Systems AB som sammanlagt representerar 53,3 procent av antalet röstberättigade aktier i bolaget enligt ägarförhållanden per 30 september 2021. Ordförande i valberedningen kommer att utses vid valberedningens första sammanträde.

Valberedningen kommer att bereda förslag till årsstämman 2022 avseende bland annat ordförande vid årsstämma, antal stämmovalda ledamöter, ordförande och övriga stämmovalda ledamöter i styrelsen, arvode och annan ersättning till var och en av de stämmovalda styrelseledamöterna och till ledamöter av styrelsens utskott, antal revisorer och arvode till revisorerna.

Aktieägare som önskar lämna förslag till valberedningen ska göra detta skriftligen, senast den 31 mars 2022, per e-post till valberedningens Christer Jönsson,  christer.jonsson@saminvest.se eller per brev till följande adress.

Att: Valberedningen

För ytterligare information, kontakta:
Styrelseordförande Alf Blomqvist, Alelion Energy Systems AB
tel:
+46 733 14 97 00, e-post: alf@blomqvistunlimited.com

Alelions största ägare är Fouriertransform, Blomqvist Listed Sustainability och Pegroco Holding. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.