Alelion Energy Systems har fått muntligt besked från Cargotec avseende strategiskt viktig order

Alelion Energy Systems har fått ett muntligt besked avseende en kommande order från finska Cargotec, gällande utveckling av batteriprototyper till ytterligare ett fordon som tillverkas inom Cargotec.

”Ordervärdet är av mindre ekonomisk betydelse, men detta är en strategiskt viktig order för oss där vi återigen får chansen att kombinera vår erfarenhet från truckmarknaden med vårt kunnande inom högspänningsbatterier för specialfordon. Den är ett kvitto både på vår teknologiska position och våra möjligheter att möta kundernas olika behov”, säger Åsa Nordström, vd för Alelion Energy Systems. ”Vi har fått ett muntligt besked idag och förväntar oss slutgiltig order i nästa vecka.”

Målet med projektet är att utveckla ett modulärt batterisystem för serieleveranser till Cargotec.

I december 2019 tecknade Alelion Energy Systems ett ramavtal med Cargotec avseende utveckling och leveranser av högspänningsbatterier för elektrifiering av Cargotec-koncernens olika industrifordon. Bakgrunden till ramavtalet var Cargotecs strävan att öka andelen elektrifierade produkter inom koncernen. I samband med att ramavtalet undertecknades fick Alelion Energy Systems en första order omfattandes utveckling och leverans av prototyper för högspänningsbatterier för ett av Cargotecs dotterbolag.

Cargotec är en ledande leverantör av lasthanteringslösningar och tjänster och omsatte under 2018 totalt cirka 3,3 miljarder Euro (ca 35 miljarder SEK). Bolaget består av de tre affärsområdena Kalmar, Hiab och MacGregor som alla har mycket starka marknadspositioner inom lasthantering i tillverkningsindustrin, hamnar, på väg och till sjöss.

Åsa Nordström, vd, Alelion Energy Systems AB

Informationen i detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Alelion Energy Systems AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 13 mars 2020 kl. 18:00 CET.

Alelion tillverkar kundanpassade batterisystem baserade på litiumjonteknologi. Alelion hjälper sina kunder att lyckas med elektrifiering av industrifordon och växla över till en mer hållbar energianvändning. Med effektiva lösningar, en automatiserad produktion och en energigivande attityd, strävar Alelion ständigt framåt, för en bättre morgondag. Alelion har sitt huvudkontor i Göteborg och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. We have and give the power to change. alelion.com

Alelions största ägare är Pegroco Invest och Fouriertransform. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.

VD Åsa Nordström  +46 702 90 18 58, e-post: asa.nordstrom@alelion.com

Direktlänk till pressmeddelande, rapporter, prospekt och bolagsbeskrivning: https://www.alelion.com/sv/investerare