Alelion får sin sjätte uppföljningsorder från den globala specialfordonstillverkaren Terberg Group värd 8 MSEK.

Ordern är den tredje i år från Terberg Group och den sjätte sedan de båda bolagen tecknade ett samarbetsavtal 2018. Totalt har det blivit orders för 48 miljoner kr.

Den nya ordern, som är den tredje i år, värd 8 MSEK, ska levereras under fjärde kvartalet 2021. Ordern omfattar liksom tidigare även serviceavtal.

Terbergs tidigare order produceras redan i Alelions batterifabrik i Göteborg. Serietillverkning av dessa högspänningsbatterier startades under det fjärde kvartalet 2020 när den nya elektrifierade terminaltraktorn lanserades på marknaden.

”Ordern är en bekräftelse på det höga intresset för elektrifierade fordon där Terberg är marknadsledare inom sina segment för logistiklösningar inom hamnar och distributionscenter”, säger Åsa Nordström, vd för Alelion Energy Systems.

Alelion Energy Systems utvecklar och tillverkar kundanpassade batterisystem med litiumjon-batterier, som ersätter fossildrift i olika typer av specialfordon. I samarbetet med Terberg Group har Alelion utvecklat ett batterisystem för eldrivna terminaltraktorer, som används för transport på distributionscentraler, hamnterminaler, flygplatser och i industrier.

Terberg Group är en världens största oberoende tillverkare av specialfordon med egen verksamhet i tolv länder. Bland produkterna märks bland annat terminal- och Ro-Ro-traktorer.

Alelion Energy Systems har de senaste åren ökat satsningarna inom mer avancerade högspänningsbatterisystem för specialfordon. Bolaget har fått ett flertal viktiga order inom segmentet och har nu startat serieproduktion.

Åsa Nordström, vd, Alelion Energy Systems AB

Denna information är sådan som Alelion Energy Systems AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-04-26 15:31 CET.

VD Åsa Nordström  +46 702 90 18 58,
e-post: asa.nordstrom@alelion.com

Alelions största ägare är Pegroco Invest och Fouriertransform. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.