Alelion förstärker med ny finanschef samt ny försäljningschef

Alelion Energy Systems har genomfört två nyckelrekryteringar och förstärkt företagsledningen med en ny finanschef samt en ny chef för marknad och försäljning.
Till ny finanschef har utsetts Christian Bergaust som närmast kommer från en liknande roll på Elos Medtech AB, noterat på huvudlistan vid OMX Stockholm, och till ny marknads- och försäljningschef har utsetts Anders Dison, tidigare bland annat försäljningschef för den svenska marknaden för den amerikanska verktygskoncernen Stanley Black & Decker.

Christian Bergaust tillträder sin tjänst snarast medan Anders Dison redan tillträtt. Rekryteringarna är ett led i de förstärkningar och organisatoriska förändringar som Alelion genomfört under det senaste året och där tillförordnade roller nu ersätts.
”Sedan ett drygt år tillbaka har vi genomfört ett flertal förändringar för att öka vårt fokus på marknad och försäljning och komma närmare kund. I Christian Bergaust och Anders Dison får vi in två mycket meriterade medarbetare med gedigen erfarenhet inom relevanta områden och verksamheter”, säger Åsa Nordström vd för Alelion.

Christian Bergaust har lång erfarenhet från jobb som finans- och ekonomichef inom medicinteknik- samt läkemedelsbranschen men har också en tidigare bakgrund från fordonsindustrin. Han har en ekonomexamen från Handelshögskolan i Göteborg. Anders Dison har haft ett flertal nyckelroller inom marknad och försäljning men även jobbat med affärsutveckling. Anders är utbildad marknadsekonom med examen i strategisk marknadsföring från IHM i Göteborg.

Åsa Nordström, vd, Alelion Energy Systems AB

Alelion tillverkar kundanpassade batterisystem baserade på litiumjonteknologi. Alelion hjälper sina kunder att lyckas med elektrifiering av industrifordon och växla över till en mer hållbar energianvändning. Med effektiva lösningar, en automatiserad produktion och en energigivande attityd, strävar Alelion ständigt framåt, för en bättre morgondag. Alelion har sitt huvudkontor i Göteborg och är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

Alelions största ägare är Pegroco Invest och Fouriertransform. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.

VD Åsa Nordström  +46 702 90 18 58, e-post: asa.nordstrom@alelion.com