Alelion levererar batterier för eldrift av Hiabs styckegodskranar

Alelion Energy Systems har fått en startorder på tio litiumjonbatterier inom segmentet kranar och byggmaskiner. Leverans till slutkund skall ske under Q2 2022.

Beställare är Hiab, som är global tillverkare och marknadsledande inom området. Hiab ingår i Cargotec-koncernen.

Batterier med litiumjonteknik blir allt vanligare i entreprenadmaskiner och -fordon. För Hiab styckegodskranar används en ePTO-lösning (electric power take-off) med modern litiumjonteknik för att driva kranen vid lastning och lossning. Med det batteridrivna kraftuttaget kan lastbilen stängas av helt, och detta minskar koldioxidutsläppen under användning till noll.

”Med Alelions effektiva batterier kan vi nu accelerera vår elektrifieringsresa. Våra kunder har höga krav, och med denna lösning får de samma prestanda som de är vana vid från Hiab utan stopptid för batteriladdning under arbetsdagen”, säger Mattias Berglund, Director Special Applications and Digital Products på Hiab.

Alelions batterisystem för kranar har ett flertal andra kundfördelar, bland annat tyst drift i ljudkänsliga miljöer vilket utökar antalet effektiva driftstimmar. Batteriet kan även eftermonteras på äldre kranbilar.

Sedan 2006 har Alelion Energy Systems varit utvecklare och global leverantör av lågspända batterisystem inom segmentet materialhantering. Idag fokuserar Alelion på mer avancerade högspänningsbatterisystem för specialfordon. Bolaget har fått ett flertal viktiga order inom segmentet och är nu efter genomförda tester och certifiering redo att starta ytterligare serieproduktion av batterisystem för specialfordon.

Åsa Nordström, vd, Alelion Energy Systems AB

Denna information är sådan som Alelion Energy Systems AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-11-17 14:30 CET.

Alelions största ägare är Fouriertransform, Blomqvist Listed Sustainability och Pegroco Holding. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.