Alelion levererar batterier till en bränslecellslösning och ny kund inom det strategiskt viktiga segmentet Byggmaskiner

Alelion Energy Systems har fått en första order på ca 6 miljoner kronor inom segmentet byggmaskiner, leverans under 2022, med start i januari.

Beställare är en ny kund inom det strategiska segmentet byggmaskiner, Terberg Techniek, ett företag inom Terberg-koncernen som nu introducerar en ny Electric Power Take Off (E-PTO och E-PTO-H2) för byggbranschen. Det är en bransch i starkt behov av lösningar som reducerar utsläppen av klimatgaser och andra föroreningar. E-PTO ersätter det traditionella kraftuttaget på lastbilen med ett elektriskt drivet kraftuttag för påbyggnationer som till exempel betongblandare och lastbilskranar.

E-PTO (Electric Power Take Off) är redan i drift hos en av de största europeiska tillverkarna inom cementindustrin. Lösningen är monterad som en helt fristående modul på en betongblandare. Detta gör att bilen kan stänga av motorn när den står stilla på byggarbetsplatser. E-PTO kan utrustas med anpassade litium-jonbatteripaket och en valfri vätgasmodul. Vätgasmodulen möjliggör snabb tankning vid H2-stationer, precis som för lastbilar eller personbilar.

Alelions högspända batterisystem för industriella fordon off-highway har nu tagit sig in i ytterligare ett segment. Vikten av eget sortiment och snabbhet till marknaden, i kombination med en produktion färdig för ökad serieproduktion gör att den snabba växlingen till klimatneutralitet möjliggörs.

Sedan 2006 har Alelion Energy Systems varit utvecklare och global leverantör av batterisystem inom segmentet materialhantering. I dag driver Alelions batterier mer än 5 000 fordon runt om i världen.

Samtidigt som Alelion ökar sin marknadsnärvaro inom byggmaskinsegmentet har företaget de senaste åren ökat satsningarna inom mer avancerade högspänningsbatterisystem för specialfordon off-highway. Med en mycket intressant produktportfölj har Alelion fått ett flertal viktiga order inom segmentet och har nu efter genomförda tester och certifiering startat serieproduktion av batterisystem för specialfordon off-highway.

Åsa Nordström, vd, Alelion Energy Systems AB

Denna information är sådan som Alelion Energy Systems AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-12-10 09:00 CET.

Alelions största ägare är Fouriertransform, Blomqvist Listed Sustainability och Pegroco Holding. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.