Alelion levererar batterier till ny kund inom det strategiskt viktiga segmentet Ground Support Equipment

Alelion Energy Systems har fått en första order på litiumjonbatterier inom segmentet Ground Support Equipment (GSE), leverans i kvartal 1, 2022

Beställare är en ny kund inom det strategiska segmentet Ground Support Equipment, Vestergaard Company, ett danskt familjeägt bolag som tillverkar fordon anpassade för den globala marknaden av GSE-fordon. Vestergaard Company är en ledande leverantör av fordon för olika funktioner som behövs på marken på en flygplats.

Batterier med litiumjonteknik blir allt vanligare i flygplatsfordon, eftersom flygindustrin är en av många branscher som behöver minska sina koldioxidutsläpp för att uppnå klimatneutralitet.

”Med Alelions breda kunskap och erfarenhet av högspända batterisystem blir de en partner som kan förstå våra fordons komplexitet”, säger Thomas Roepstorff, Manager Electrical Engineering, Vestergaard Company.

Alelions högspända batterisystem för industriella fordon off-highway har nu tagit sig in i ytterligare ett nytt segment. Sedan 2006 har Alelion Energy Systems varit utvecklare och global leverantör av batterisystem inom segmentet materialhantering. I dag driver Alelions batterier mer än 5 000 fordon runt om i världen.

Samtidigt som Alelion ökar sin marknadsnärvaro inom GSE har företaget de senaste åren ökat satsningarna inom mer avancerade högspänningsbatterisystem för specialfordon off-highway och har med en mycket intressant produktportfölj fått ett flertal viktiga order inom segmentet och har nu efter genomförda tester och certifiering startat serieproduktion av batterisystem för specialfordon off-highway.

Åsa Nordström, vd, Alelion Energy Systems AB

Denna information är sådan som Alelion Energy Systems AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-12-07 08:40 CET.

Alelions största ägare är Fouriertransform, Blomqvist Listed Sustainability och Pegroco Holding. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.