Alelion levererar batterier till självkörande truckar

Alelion Energy Systems har fått en strategiskt viktig order på litiumjonbatterier inom segmentet automatiska truckar (AGV). Leverans planeras under tredje kvartalet 2021.

Beställare är Jernbro Industrial Services AB, som är marknadsledande inom industriservice i Sverige. Enheten Jernbro Automation är en ledande leverantör av kundspecifika automationslösningar baserade på AGV-koncept (Automated Guided Vehicles) vilket är ett växande segment.

Batterier med litiumjonteknik blir allt vanligare i nyproduktionen av AGV:er. I befintliga flottor kan byte från blybatterier till modern litiumjonteknik öka produktionskapaciteten hos kunderna.

”Med Alelions fristående batterier byter du enkelt från blysyrabatterier till litiumjonbatterier”, säger Pär Knutsson, säljchef Jernbro Automation, ”och det krävs inget batteribyte under produktionstid.”

Alelions batterisystem för industriella truckar har ett flertal andra kundfördelar, bland annat kortare laddningstid och möjlighet att snabbladda. Batteriet har även upp till tre gånger så lång livslängd och reducerar energikostnaderna med upp till 30 procent.

Sedan 2006 har Alelion Energy Systems varit utvecklare och global leverantör av lågspända batterisystem inom segmentet materialhantering. I dag driver Alelions batterier mer än 5 000 materialhanterande gaffeltruckar runt om i världen.

Samtidigt som Alelion ökar sin marknadsnärvaro inom materialhantering har företaget de senaste åren ökat satsningarna inom mer avancerade högspänningsbatterisystem för specialfordon. Bolaget har fått ett flertal viktiga order inom segmentet och är nu efter genomförda tester och certifiering redo att starta serieproduktion av kundanpassade batterisystem för specialfordon.

Åsa Nordström, vd, Alelion Energy Systems AB

Denna information är sådan som Alelion Energy Systems AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-05-04 09:30 CET.

Alelions största ägare är Pegroco Invest och Fouriertransform. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.