Alelion planerar för högre orderingång under 2023 än förväntat

Nuvarande prognoser från Alelions europeiska kunder bekräftar ytterligare tillskott till en kraftig tillväxt. En tidigare kommunicerad order på 53 Mkr över fyra år närmar sig nu en årlig omsättning på 60 Mkr så tidigt som 2023.

Tidigare kommunikation, den 8 juni 2021, beskrev Alelions ditintill största order på 53 Mkr med leveranser planerade över fyra år. Ett kundanpassat batterisystem har utvecklats för kundens fordon som används primärt inom hamnar på en global marknad. Idag har orderläggningen övergått från enskilda order till en löpande prognos över längre tid. Detta då Alelion, som en av kundens fasta leverantörer, är inkluderat i kundens Supply Chain Management system. Övergång till order från prognos sker vid avtalade, bestämda tider.

Alelion kommunicerar vanligtvis inte prognoser till marknaden på grund av den osäkerhet som finns i dessa men i detta fall pekar prognoserna på att volymerna av elfordon ökar snabbare än förväntat. Leveranser planeras att öka från dagens nivåer stegvis över kvartalen under kommande året.

“Prognoserna från vår större kunder stammer väl överens med den potential som vi ser på marknaden för off-highway fordon”, säger Åsa Nordström, VD på Alelion. “Vi fortsätter planera för en ökad volym och stärka vår position inom ett segment som nu tar elektrifieringen på allvar.”

Åsa Nordström, vd, Alelion Energy Systems AB,
070 290 18 58

Denna information är sådan som Alelion Energy Systems AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-10-25 08:30 CET.

Alelion utvecklar och tillverkar kundanpassade batterisystem baserade på litiumjonteknologi. Alelion hjälper kunderna att lyckas med sin elektrifiering av tunga off highway-fordon och ställa om till en mer hållbar energianvändning. Alelion investerar för att ligga i framkant och erbjuder den senaste beprövade teknologin, anpassad till kundernas och slutkundernas specifika behov. Alelion har sitt huvudkontor i Göteborg.  Alelion-aktien handlas via Nasdaq First North Growth Market (ALELIO).
We give you the power to take climate action. alelion.com

Alelions största ägare är Fouriertransform, Blomqvist Listed Sustainability och Pegroco Holding. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.