Alelion säkrar ytterligare produktion 2022

Alelion Energy Systems AB (publ) har fått en ny order på högspänningsbatterier av en befintlig kund inom specialfordon.  Ordervärde 5 miljoner med leverans under 2022. Detta gör att Alelion fortsätter att säkra produktionskapacitet inför 2022.

Ordern kan ses som ett tecken på skiftet i Alelions strategi mot mer långsiktiga kundrelationer. Drivkraften att elektrifiera och ställa om till en hållbar energianvändning består.

Alelion har stått redo med det färdiga batterikonceptet för logistik och flygplatsfordon i väntan på att flygindustrin ska återgå till ett mer normaliserat läge. Elektrifierade flygplatsfordon med batterisystem från Alelion används bland annat för att transportera, lasta och lossa cateringmåltider till passagerarflygplan. Allt genom en fossilfri lösning utan kodioxidutsläpp.

Det färdiga batterikonceptet för specialfordon efterfrågas av ett flertal branscher som vill minska sitt klimatavtryck. Fokussegment som Alelion bearbetar är off-highway, fordon för logistik, hamnar, flygplatser och byggindustri.

- Vi gör det möjligt för våra kunder att ta klimatansvar och lyckas med sin elektrifiering. Vi ger dem också en avgörande konkurrensfördel på en marknad där det finns allt mindre plats för daterad teknik, säger Åsa Nordström, vd för Alelion Energy Systems.

Åsa Nordström, vd, Alelion Energy Systems AB, 0702-90 18 58

Denna information är sådan som Alelion Energy Systems AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-12-22 09:01 CET.

Alelions största ägare är Fouriertransform, Blomqvist Listed Sustainability och Pegroco Holding. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.