Alelion tillkännager partnerskap för service- och eftermarknad i Storbritannien

Juice Stored Energy Ltd är först ut i världen att forma ett djupgående partnerskap inom service- och eftermarknad med Alelion Energy Systems AB. Tillsammans levererar Alelion och Juice Stored Energy en unik lösning för li-ion-batterikunder och för tillverkare av lasthanteringsutrustning (OEM). Utomordentlig lokal service och utbildning samt Juice Stored Energys expertis på fältet betyder att Alelion kan ta Skandinaviens li-ion transformation till Storbritannien.

Alelions strategi för service- och eftermarknad är grundat på en kompromisslös ambition att eliminera driftstopp. För att leva upp till  högt ställda krav i servicenivåavtalen finns smarta processer på plats som skapar ett konstant informations- och kunskapsflöde mellan Alelion och dess partners. Kunskapen integreras sedan i verksamheten för att generera serviceförbättringar och tack vare återkopplingen kan Alelion skapa innovationer som bidrar till att eliminera driftstopp. Alelionutbildade service- och eftermarknadsexperter från Juice kan erbjuda prediktiv service och exceptionellt underhåll som betyder ökad produktivitet för kunderna.

"Vårt partnerskap med Juice Stored Energy Ltd är ett viktigt steg för att nå ambitionen i Alelions globala servicestrategi. Genom att knyta till oss de bästa serviceleverantörerna på varje marknad kan vi använda och addera till redan etablerade nätverk som byggts upp med hjälp av expertis och förtroende. Resultatet för slutanvändaren blir mycket snabba svarstider", säger Sandra Hansson, Director Service and Aftermarket Development på Alelion Energy Systems AB.

Juice Stored Energy Ltd erbjuder den höga nivå av förtroende, innovation, kundfokus och expertis som krävs för att kunna stödja Alelion med lokal närvaro, snabba responstider och service som i hög grad löser problemen redan vid första kontakt.

Ett team av välutbildade serviceingenjörer stationerade i hela Storbritannien erbjuder batterier för lagertruckar och industriapplikationer, laddare samt paketerade service- och underhållslösningar för alla tillverkare inom lasthanteringssektorn.

"Det är en spännande tid för oss här på Juice Energy nu när vi ansluter oss till Alelions nätverk. Många nya innovationer och lösningar introduceras, till exempel den IP och teknik för distribuerad, förnyelsebar energi som sjösätts i och med Alelions förvärv av Caterva GmbH. Vi planerar att växa med Alelion inom dessa områden. Med över 30 års erfarenhet inom den industriella batterisektorn kan vi erbjuda både en oöverträffad kundupplevelse och en ny innovationsnivå tack vare Alelions li-ion-teknik", säger Andrew Clarke, VD på Juice Stored Energy Ltd.

"Alelions ledstjärna är att möjliggöra en hållbar energianvändning. För att hantera övergången från bly-syra till smartare energisystem som baseras på li-ion måste vi bygga erfarenhet i hela värdekedjan – från innovation och systemdesign till eftermarknadsstöd. Vi är en del av en av de snabbast växande industrierna globalt och världen befinner sig mitt i en energirevolution. Allt går snabbt, men kvalitet och säkerhet måste alltid komma först", säger Daniel Troedsson, VD för Alelion Energy Systems AB.

För mer information, vänligen besök www.alelion.com eller kontakta

VD, Alelion Energy Systems AB (publ)

E-mail: daniel.troedsson@alelion.com

Alelion Energy Systems AB (publ) utvecklar och säljer litiumjonbatterier och energilagringssystem. Fokus är på segmentet materialhantering och batterier för gaffeltruckar för att ersätta dagens bly-syra-batterier och dieselmotorer. Litiumjontekniken är överlägsen bly-syra-tekniken i alla avseenden.

Ett batteri med litiumjon är energieffektivare, lättare, har längre hållbarhet och bidrar även till en betydligt mindre miljöpåverkan. Företaget har idag en ledande position inom denna marknad.

Alelion har beslutat bygga Sverige första fabrik för storskalig produktion av litiumjonbatterier för industrifordon. Fabriken kommer att ligga mitt i fordonsklustret på Hisingen i Göteborg och beräknas stå färdig under det tredje kvartalet 2018. Läs mer på www.alelion.com

Alelions största ägare är Pegroco Invest och Fouriertransform. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, tel: 08-503 000 50.

Flöjelbergsgatan 14 C

SE-431 37 Mölndal