Alelion utvecklar ytterligare ett batterisystem för eldrift av Hiabs kranar

Alelion Energy Systems har fått en startorder på utvecklingsarbete vilken även inkluderar ett antal litiumjonbatterier inom segmentet kranar och byggmaskiner.

Ordervärdet är ca 2 miljoner kronor och förväntas levereras under andra halvåret 2022. Beställare är Hiab som är global tillverkare och marknadsledande inom området. Hiab ingår i Cargotec-koncernen.

Batterier med litiumjonteknik blir allt vanligare i entreprenadmaskiner och arbetsfordon vilket nu bekräftas även genom det utökade samarbetet med Hiab. Den nya beställningen kommer att elektrifiera Hiabs e-roller kranar och där ersätta en lösning med dieseldrift. Tidigare har Alelion utvecklat ett batteri för Hiabs styckegodskranar där en ePTO-lösning drivs med modern litiumjonteknik för att hantera kranen vid lastning och lossning.

Alelions batterisystem för kranar har ett flertal kundfördelar utöver minskade koldioxidutsläpp, däribland tyst drift i känsliga miljöer och förbättrad arbetsmiljö. Batteriet kan även monteras på äldre kranbilar genom retro fit.

Sedan 2006 har Alelion Energy Systems varit utvecklare och global leverantör av lågspända batterisystem inom segmentet materialhantering. Idag fokuserar Alelion på mer avancerade högspänningsbatterisystem för olika fordon inom segmentet off-highway samt specialfordon. Bolaget har fått ett flertal viktiga order inom segmentet och är nu efter genomförda tester och certifiering redo att starta ytterligare serieproduktion till befintliga och nya kunder.

Åsa Nordström, vd, Alelion Energy Systems AB

Alelions största ägare är Fouriertransform, Blomqvist Listed Sustainability och Pegroco Holding. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.