Alelions styrelse fastlägger ny strategisk inriktning för bolaget

Marknad i stark förändring och tillväxt
Alelion har varit en pionjär inom litiumjonteknik sedan 2006, och har genom över 5000 driftsättningar av batterisystem sedan 2014 byggt upp en gedigen erfarenhet.

Marknaden för elektrifierade fordon har under 2020 nått sin brytpunkt, med en kraftig ökning i såväl antal modeller som volym. Penetrationen för laddningsbara personbilar har inom B2B-segmentet i Europa nått över 50 procent, på enstaka marknader över 80 procent. Enligt vår bedömning kommer detta snabbt att upprepas inom andra segment.

Europas satsning på batteritillverkning, driven av European Battery Alliance, har lett till att vi nu befinner oss i rätt marknad med snabbast tillväxt avseende elektrifiering av fordon. Detta ligger helt i linje med övriga klimatsatsningar mot 2030.

Fokus på specialfordon
Alelion har nu, baserat på sin djupa och långa erfarenhet, valt att fokusera på högspända batterilösningar för specialfordon – ett segment med krävande kunder.

Elektrifieringen av specialfordon är ännu i sin linda, med låga ensiffriga penetrationstal. Vår bedömning är att penetrationen snabbt kommer att öka till höga tvåsiffriga tal inom segmentet, inte minst genom myndigheters krav och regleringar som i många fall kräver total elektrifiering. Vår tydliga positionering här har på kort tid belönats med betydande ordrar från två av de 10 största aktörerna inom segmentet.

Vi befinner oss i rätt bransch, rätt segment och rätt geografi.
Vi har även goda förutsättningar för att hantera vår omedelbara tillväxt. Vår tidigare investering i egen produktionskapacitet på Hisingen i Göteborg bedöms kunna facilitera en omsättning motsvarande 5-6 gånger nuvarande produktion utan ytterligare investeringar i produktionskapacitet.

Vi ser även över vår sourcingstrategi i ljuset av den kraftiga utbyggnaden av battericellsproduktion i Europa, vilket kortar ledtiderna från cirka 24 veckor idag till cirka 2 veckor. Samtidigt minskar kapitalbindningen i motsvarande mån.

Strategi för stärkt långsiktig position
Vi har nu beslutat att stärka vår förmåga i 3 nivåer.

Batterier: Utifrån vår långa och djupa erfarenhet av att utveckla och producera litiumjonbaserade batterisystem och i syfte att stärka vår framtida position kommer vi att öka vår fokusering på innovationer.

Elektrifierade fordonsplattformar: I syfte att stödja våra kunder inom segmentet specialfordon i deras långsiktiga arbete med att utveckla elektrifierade fordonsplattformar och autonoma fordon har vi förstärkt Alelions kompetens inom detta strategiskt viktiga område. Vi planerar att fortsatt komplettera bolaget med ytterligare fordonskunskap.

Infrastruktur: Våra kunders elektrifierade fordon kommer i framtiden inte endast att utföra traditionella specialfordonsuppgifter. Deras fordon kommer att vara en del i en infrastruktur, där kraven ökar på att optimera energianvändning och även lagring av energi. Vi äger en patentportfölj bestående av 17 patent varav tre sökta inom energihantering (Energy Management). Patenten täcker många aspekter på hanteringen av distribuerade energilagringssystem. Detta är även centralt inom lösningar för batteriåteranvändning, så kallat Second Life, där syftet är att förlänga användningen av batterisystem genom återbruk i alternativa tillämpningar innan de går till återvinning.

VD Åsa Nordström  +46 702 90 18 58,
e-post: asa.nordstrom@alelion.com

Styrelseordförande Alf Blomqvist +46 733 14 97 00,
e-post: alf@blomqvistunlimited.com

Alelions största ägare är Fouriertransform, Blomqvist Listed Sustainability och Pegroco Holding. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.