Bokslutskommuniké 2021

Starkt avslut summerar ett framgångsrikt år

Med en orderingång i nivå med Alelions tidigare rekordår visar vi att det långsiktiga arbetet med att ställa om affärerna nu ger resultat. Vi går in i det nya året med en samlad orderstock på 138 Mkr. Under fjärde kvartalet togs order motsvarande 57 Mkr vilket gör att 2021 kan summeras som ett av Alelions bästa år någonsin med en total orderingång på 184 Mkr.

Fjärde kvartalet i korthet

• Nettoomsättningen ökade till 9,3 Mkr (8,5)
  • Orderingången ökade till 57,0 Mkr (1,8)
  • Rörelsens personalkostnader, övriga externa kostnader samt avskrivningar minskade till -20,1 Mkr (-35,6)
  • Rörelseresultatet uppgick till -24,1 Mkr (-38,7)
  • Nettoresultatet uppgick till -25,1 Mkr (-39,6)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -21,2 Mkr (-31,2)

Helåret 2021 i korthet

• Nettoomsättningen ökade till 53,2 Mkr (18,9)
  • Orderingången ökade till 183,9 Mkr (26,0)
  • Rörelsens personalkostnader, övriga externa kostnader samt avskrivningar minskade till -73,6 Mkr (-95,8)
  • Rörelseresultatet uppgick till -61,5 Mkr (-93,1)
  • Nettoresultatet uppgick till -65,0 Mkr (-96,4)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -55,7 Mkr (-50,4)

Händelser under fjärde kvartalet

Den 17 december publicerade Alelion att företaget tagit sin hittills största order på sin största kund Terberg, med 38 Mkr.

Orderingången för fjärde kvartalet 2021 är det bästa fjärde kvartal i bolagets historia och uppgår till 57 Mkr. I kvartalet har Alelion tagit order inom alla våra tre strategiskt viktiga segment inom specialfordon; terminaltraktorer, Ground Support Equipment och byggnadsmaskiner.

Alelion säkrade lånefinansiering genom förlängning av lån och krediter på totalt 45 Mkr som löper fram till mars 2023.

Under fjärde kvartalet genomfördes en riktad nyemission som tillförde bolaget 46 Mkr före avdrag för emissionskostnader.

Händelser under året

Sammantaget har vi tagit order på 184 Mkr under 2021, varav en del har levererats under det gångna året. Detta är i nivå med bolagets historiskt högsta orderingång som skedde 2018. Orderstocken vi tar med oss för framtida leveranser är 113 Mkr för 2022 och 25 Mkr för 2023 och senare.

Alelion tog sin hittills största order på 53 Mkr och den första som sträcker sig över flera år. Den avser Kalmar för elektrifiering av deras specialfordon och sträcker sig över fyra år.

Denna information är sådan som Alelion Energy Systems AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-15 08:30 CET.

VD Åsa Nordström  +46 702 90 18 58,
e-post: asa.nordstrom@alelion.com

CFO Christian Bergaust +46 702 93 50 40,
e-post: christian.bergaust@alelion.com

Styrelseordförande Alf Blomqvist +46 733 14 97 00,
e-post: alf@blomqvistunlimited.com

Alelions största ägare är Fouriertransform, Blomqvist Listed Sustainability och Pegroco Holding. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.