Bokslutsrapport 2016

Helåret 2016 i korthet

• Nettoomsättningen ökade till 47,8 (10,8) Mkr
  • Orderingången ökade till 54,9 (12,8) Mkr
  • Rörelsens kostnader ökade till 67,6 (31,8) Mkr, främst till följd av ökade produktionsvolymer samt personalkostnader inom försäljning och utveckling.
  • Rörelseresultatet uppgick till -17,2 (-18,6) Mkr
  • Nettoresultatet var -18,3 (-19,7) Mkr

Fjärde kvartalet i korthet

• Nettoomsättningen ökade till 22,0 (5,1) Mkr
  • Orderingången ökade till 17,1 (5,7) Mkr
  • Rörelsens kostnader ökade till 28,4 (7,1) Mkr, främst till följd av ökade produktionsvolymer samt personalkostnader inom försäljning och utveckling.
  • Rörelseresultatet uppgick till -5,6 (0,3) Mkr
  • Nettoresultatet var -5,9 (0,1) Mkr

Viktiga händelser under kvartalet

• Vid årets slut hade totalt 25 batterisystem introducerats, en kraftig ökning från 2 vid årets början

Viktiga händelser tidigare under 2016

• En delorder på 4,4 Mkr erhölls som första del av en total order på ca 12 Mkr. Ordern kommer från en australiensisk slutkund som bygger nytt centrallager och då utrustar hela sin truck­flotta med litiumjonbatterier.
  • Energilagringssystem såldes för första gången till tyska Jungheinrich
  • Utvecklingsprojekt inleddes med trucktillverkaren Crown som också visade upp Alelions batterier på mässan IMHX i Birmingham
  • I september genomfördes en löpande ISO-revision med mycket gott resultat.
  • Aktien listades på Nasdaq Stockholm First North den 21 juni 2016. I samband med detta genomfördes en nyemission som tillförde Alelion ca 101,5 Mkr. Emissionen övertecknades kraftigt.

Rustar för framtiden

Alelion rustar för att kunna leverera väsentligt större volymer. Fjolåret var kanske det mest händelserika i bolagets tioåriga historia. Alelion har nu lanserat 25 nya energilagringssystem och är på väg att bli ett nydanande innovativt industribolag inom miljö- och energisektorn.

Året präglades av tillväxt och indikerar att resan mot våra högt uppsatta försäljningsmål har startat. Vi fortsätter arbetet med att skala upp och förbättra verksamheten för att möta stigande förväntningar hos slutkunder, OEM-tillverkare och aktieägare.

Trots en god tillväxt nåddes inte de mål för försäljningen som kommunicerades inför noteringen. Detta berodde på att delar av en större order från slutkund försköts från fjärde kvartalet till 2017, med motsvarande påverkan på omsättning och orderingång. Det är svårt att bedöma hur snabb en framtida tillväxt blir, framförallt när enskilda projekt får stort genomslag.

Vi valde att under 2016 fokusera på våra två befintliga OEM-kunder. Tillsammans med dem har vi lanserat 25 energilagringssystem. Valet att fokusera på detta sätt gjordes eftersom dessa kunder har stor potential. På sikt räknar jag med att vi fördjupar den dialog som förs med andra OEM-tillverkare och inleder fler samarbeten.

Alelion har under flera års tid arbetat med att utveckla litiumjonbatterier anpassade för den krävande industriella miljö och den stora marknad som bland annat materialhanteringssegmentet representerar. Det teknikförsprång vi har gentemot konkurrenterna är betydande och ger en stark position på marknaden.

Det är värt att reflektera över att Alelion också gör något helt annat än övriga konkurrenter. Vi erbjuder ett miljömässigt bra energilagringssystem som ska hålla hela truckens livslängd. Vi utvecklar just nu en modern kommunikationsplattform och IT-plattform för att effektivisera service och support. I vissa fall utförs felsökning av våra batterier från Mölndal, oavsett var i världen trucken finns. Det är en innovation som sparar pengar för slutkunder och ger en bättre miljövänligare lösning, i en i övrigt traditionell bransch.

Det nya året har börjat bra, i linje med våra förväntningar. Flera slutkunder bygger nya lagerlokaler anpassade för vår lösning och våra produkter. Vinsterna med att i nya lager välja litiumjonbatterier för hela truckflottan är särskilt stora eftersom man då kan spara utrymme och utrustning. Vi ser med tillförsikt fram emot att fler upptäcker de miljömässiga och ekonomiska fördelarna med Alelions lösningar.

VD Alelion Energy System

Kommande informationstillfällen

Årsredovisning, 27 april 2017

Delårsrapport jan-mars, 8 maj 2017

Årsstämma 2017, 1 juni 2017

Delårsrapport jan-juni, 8 aug 2017

Delårsrapport jan-sept, 6 nov 2017

Styrelsens försäkran

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att bokslutsrapporten ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som bolaget står inför.

Mölndal den 23 februari 2017

Jan Forsberg, Ordförande

Per Grunewald, Styrelseledamot

Peter Karlsten, Styrelseledamot

Håkan Sandberg, Styrelseledamot

Christian Zeuchner, Styrelseledamot

Daniel Troedsson, VD

För ytterligare information, vänligen kontakta:

VD Daniel Troedsson tel +46 707 51 67 10, e-post: daniel.troedsson@alelion.com

CFO Peter Nyström, tel +46 730 70 19 69, e-post: peter.nystrom@alelion.com

Denna information är sådan information som Alelion Energy Systems AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 februari 2017.

Rapporten i helhet finns att tillgå på:

Om Alelion

Alelion är en ledande leverantör av miljövänligare och effektivare industriella energilagringssystem baserade på litiumjonteknologi för i första hand materialhanteringsmarknaden. Fokus är initialt på industritruckar. Litiumjon batterier ersätter framför allt bly-syra batterier. Litiumjontekniken är överlägsen bly-syra i alla avseenden. Litiumjon är energieffektivare, lättare, har längre hållbarhet, och är dessutom miljövänligare. Alelions största ägare är Fouriertransform och Pegroco Invest.

Flöjelbergsgatan 14 C

SE-431 37 Mölndal