Delårsrapport januari-juni 2020

Kvartalet (1 april till 30 juni 2020)

• Nettoomsättningen minskade till 3,2 Mkr (32,7)
  • Orderingången minskade till 13,8 Mkr (23,9)
  • Rörelsens kostnader minskade till -24,5 Mkr (-58,6)
  • Rörelseresultatet uppgick till -19,4 Mkr (-17,9)
  • Nettoresultatet uppgick till -20,2 Mkr (-22,7)
  • Kassaflöde från den löpande verksamhet blev -11,2 Mkr (-15,6)

Perioden (1 januari till 30 juni 2020)

• Nettoomsättningen minskade till 9,3 Mkr (72,8)
  • Orderingången minskade till 16,3 Mkr (73,7)
  • Rörelsens kostnader minskade till -50,9 Mkr (-123,5)
  • Rörelseresultatet uppgick till -36,7 Mkr (-36,6)
  • Nettoresultatet uppgick till -38,3 Mkr (-46,7)
  • Kassaflöde från den löpande verksamhet blev -27,5 Mkr (-52,9)

Händelser under kvartalet (1 april till 30 juni 2020)

• Den pågående krisen avseende pandemin covid-19 samt påföljande effekter av nedstängda länder, arbetsplatser och flygplatser påverkar även Alelion och dess kunder. Alelions kunder är aktiva inom all typ av materialhantering samt frakt och arbetsfordon och berörs på olika sätt av krisen.
  • Alelion Energy Systems ledning och styrelse påbörjade ett arbete med att utvärdera bolagets kapitalstruktur samt möjliga finansieringsalternativ och utsåg Redeye till finansiell rådgivare.
  • Det muntliga besked angående en order från Cargotec som bolaget kommunicerade i mars, bekräftades skriftligen i maj. Ordern gäller utvecklingen av en prototyp till ett batterisystem för truckar och kommer från Cargotecs affärsområde Kalmar. Ordern är värd cirka 1,3 MSEK och beräknas levereras under 2020.
  • Bolaget fick en order på fem litiumjon batterisystem av typen PWR090V40-EH-O av Hiab, för leverans under det tredje kvartalet 2020. Systemen är av högspänningsmodell och skall användas av Hiab för elektrifiering av företagets hydrauliksystem för kranapplikationer.
  • Bolaget erhöll en uppföljande beställning på högspänningsbatterier från den globala specialfordonstillverkaren Terberg Group värd 8 MSEK för leverans under 2021. Ordern är en uppföljning på det samarbetsavtal och den order som bolaget fick från Terberg och som kommunicerades i oktober 2018. Samtidigt avropade Terberg också batterisystem från den ursprungliga ordern för leverans under det fjärde kvartalet i år och som då kommer att ge en positiv kassaflödespåverkan på cirka 5 MSEK.

Händelser efter periodens utgång

• Alelion har förlängt ett tidigare beviljat lån på sammanlagt 30 MSEK samt dessutom förlängt den checkkredit på ytterligare 15 MSEK som tidigare beviljats, till mars 2022. Förlängningen har skett med hjälp av ägargarantier från bolagets huvudägare och är ett led i arbetet med att trygga bolagets mer långsiktiga finansiering.
  • Styrelsen i Alelion Energy Systems AB kallade den 18 augusti till extra bolagsstämma, planerad att hållas 18 september 2020, för att besluta om en nyemission av units bestående av aktier och teckningsoptioner med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare. Den initiala emissionslikviden uppgår till cirka 56,8 MSEK. För att möjliggöra ytterligare kapitaltillskott och möjlighet till ökad ägarspridning kan styrelsen komma att besluta om en övertilldelningsoption som vid fullteckning initialt tillför Bolaget ytterligare cirka 11,4 MSEK. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna tillförs Bolaget ytterligare cirka 21-44 MSEK (beroende på eventuellt utnyttjande av övertilldelningsoptionen och slutligt fastställd lösenkurs för de nya aktier som kan komma att tecknas genom utnyttjande av teckningsoptionerna). Bolaget har erhållit teckningsförbindelser från största ägaren, Fouriertransform AB, om cirka 16,5 MSEK, motsvarande cirka 29% av den initiala emissionslikviden i företrädesemissionen, samt garantiåtaganden från ett fåtal välrenommerade kvalificerade investerare om cirka  40,5 MSEK vilket säkerställer den initiala emissionslikviden i företrädesemissionen till 100%. Fouriertransform AB har det största åtagandet om cirka 8 MSEK genom en vederlagsfri toppgaranti. Vid full teckning i företrädesemissionen, fullt utnyttjande av övertilldelningsoptionen och fullt utnyttjande av teckningsoptionerna tillförs Bolaget totalt cirka 93-112 MSEK före emissionskostnader. Alelion har i augusti månad överenskommit om att uppta brygglån om 10 MSEK från Bolagets största aktieägare, Fouriertransform AB. Lånet har en löptid om maximalt 12 månader och har till syfte att finansiera Bolagets rörelsekostnader på kort sikt. Brygglånet kommer att kvittas fullt ut mot nya aktier i samband med Företrädesemissionen. Lånet, som utbetalas under augusti månad, löper med en årlig ränta om 3,7 procent.

VD-kommentar

Ett kvartal av flera viktiga åtgärder för att säkra bolagets finanser och långsiktiga lönsamhet

Det andra kvartalet 2020 kom för Alelions del att präglas dels av den pågående pandemin men också av vårt fortsatta hårda arbete med att genomföra åtgärder för den långsiktiga lönsamheten. Det utvärderingsarbete som investeringsbanken Redeye inledde under våren har inneburit att vi efter kvartalets slut kunnat presentera villkoren för en företrädesemission bestående av aktier och teckningsoptioner. Genom teckningsförpliktelser från vår största ägare Fouriertransform, samt garantiåtaganden från ett antal investerare, är den initiala emissionslikviden om 56,8 MSEK fullt garanterad. Upplägget innehåller också en möjlighet till överteckningsoption och vid full teckning i emissionen, fullt utnyttjande av övertecknings- samt teckningsoptionerna, tillförs bolaget cirka 93-112 MSEK före emissionskostnader.

Viktiga order inom specialfordon
Alelion med sin långa erfarenhet och höga tekniska kompetens inom litiumjon är mycket väl positionerat för de mer avancerade batterisystem som efterfrågas när elektrifieringen av specialfordon fortsätter ta fart. Under kvartalet kunde vi också kommunicera viktiga beställningar från finska Cargotec. På kvartalets allra sista dag kunde vi också berätta om en uppföljande beställning från den globala specialfordonstillverkaren Terberg Group. Att bolaget nu lägger en uppföljande beställning visar att vi klarat att möta deras krav och behov på ett bra sätt och att deras produkter kommer ut på marknaden. I samtliga dessa fall rör det sig än så länge om små volymer men vägen mot serieproduktion och de större volymer som vi strävar mot går alltid via prototyper, tester i produkt och certifieringar där inget steg går att hoppa över. Det här är därför ett arbete som måste präglas av tålamod.

Fortsatt fokus på eftermarknaden för truckar
För att bättre ta till vara de möjligheter vi ser inom eftermarknaden för truckar har säljavdelningen förstärkts och fått i uppdrag att öka bearbetningen av distributörer på den europeiska marknaden. Vi ser här ett stort intresse för våra batterier av generation 3 men även kunderna inom detta segment behöver testa och godkänna produkter före en bredare lansering så vi bedömer att det kommer att dröja ännu ett tag innan vi är helt igenom. Vi har för närvarande långtgående dialoger med ett flertal europeiska distributörer men har dessutom tagit initiativ för att få till stånd ett samarbete med en eftermarknadspartner på den intressanta australiensiska marknaden. Även när det gäller den nordamerikanska marknaden har vi ökat vår aktivitetsnivå.

Covid 19 fortsätter påverka

Den pågående pandemin har under kvartalet fortsatt påverka både marknad och kunder. Vi har noterat ett ökat fokus på att slutföra projekt som redan initierats, men också en ökande försiktighet inför nya satsningar. Detta är tydligt inom materialhantering och givetvis även inom flygplatssegmentet.

Finansiering

I våras tog vi in Redeye som rådgivare med uppdrag att utvärdera vår kapitalstruktur och olika finansieringsalternativ. Det arbetet är nu klart och efter kvartalets slut har vi kunnat presentera villkoren för en företrädesemission bestående av aktier och teckningsoptioner. Emissionslikviden skall användas för att finansiera nödvändig produktionsökning men också för att öka försäljningen inom våra två huvudsegment. Parallellt har vi också tillsammans med våra huvudägare förhandlat med våra kreditgivare och efter kvartalets slut kunnat meddela att vi säkrat finansiering genom förlängning av lån och krediter fram till mars 2022.

Den globala omställningen fortsätter

I takt med att tecknen på den rådande klimatkrisen blir allt fler – juli i år var den tredje varmaste julimånaden som uppmätts med rekordvärme i såväl södra Europa som Sibirien och Spetsbergen – ökar kraven på och behoven av en snabbare omställning. Elektrifiering framträder allt tydligare som en huvudstrategi i det arbetet. När EU-kommissionen i början av juli presenterade sin senaste plan för hur EU skall bli klimatneutralt till 2050, framhöll kommissionen just en ökande elektrifiering som allt mer avgörande för att nå klimatmålen.

Åsa Nordström

VD Alelion Energy Systems AB

Finansiell kalender

2020-11-17 - Delårsrapport januari-september 2020

2021-02-12 - Bokslutskommuniké 2020

Risker

Styrelsen och ledningen gör löpande bedömningar av de risker som kan påverka såväl värderingen av bolagets tillgångar och skulder som bolagets lönsamhet. Det bör noteras att verksamheten i huvudsak handlar om att ta fram och kommersialisera ny teknologi. Utvecklingen är därigenom förknippad med tekniska, finansiella och regulatoriska risker. I övrigt hänvisas till riskavsnittet i Årsredovisning 2019.

Koncernens redovisnings- och värderingsprinciper

Alelion Energy Systems AB:s delårsrapport har upprättats enligt årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3).

I övrigt hänvisas till de redovisningsprinciper som tillämpades i årsredovisningen för 2019 som gäller för moderbolaget och koncernen.

Revisorernas granskning

Denna bokslutsrapport har inte granskats av bolagets revisorer.

VD:s och styrelsens försäkran

Verkställande direktören och styrelsen försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som bolaget står inför.

Göteborg den 28 augusti 2020

Jan Forsberg                                                                                         Per Grunewald

Ordförande                                                                                            Styrelseledamot

Tommy Nilsson                                                                                      Lennart Sparud

Styrelseledamot                                                                                     Styrelseledamot

Håkan Sandberg                                                                                    Åsa Nordström

Styrelseledamot                                                                                     VD

För ytterligare information, vänligen kontakta:

VD Åsa Nordström tel +46 70 290 18 58, e-post: asa.nordstrom@alelion.com

Denna information är sådan information som Alelion Energy Systems AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 augusti 2020 kl. 08:30 CET.

Delårsrapporten i helhet finns att tillgå på: www.alelion.com

Alelion tillverkar kundanpassade batterisystem baserade på litiumjonteknologi. Alelion hjälper sina kunder att lyckas med elektrifiering av industrifordon och växla över till en mer hållbar energianvändning. Med effektiva lösningar, en automatiserad produktion och en energigivande attityd, strävar Alelion ständigt framåt, för en bättre morgondag. Alelion har sitt huvudkontor i Göteborg och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. We have and give the power to change. alelion.com

Alelions största ägare är Pegroco och Fouriertransform. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.

VD Åsa Nordström  +46 702 90 18 58, e-post: asa.nordstrom@alelion.com

Direktlänk till pressmeddelande, rapporter, prospekt och bolagsbeskrivning: https://www.alelion.com/sv/investerare