Delårsrapport januari-mars 2020

Delårsrapport januari-mars 2020

Första kvartalet i korthet - Koncernen

• Nettoomsättningen minskade till 6,1 Mkr (40,1)
  • Orderingången minskade till 2,5 Mkr (50,1)
  • Rörelsens kostnader minskade till -26,7 Mkr (-64,9)
  • Rörelseresultatet uppgick till -17,3 Mkr (-18,6)
  • Nettoresultatet uppgick till -18,1 Mkr (-24,1)
  • Kassaflöde från den löpande verksamhet blev -16,2 Mkr (-37,3)

Viktiga händelser under första kvartalet

• Styrelsens bedömning är att bolagets kassa kommer att vara förbrukad inom 4 månader om inte nytt kapital tillförs. Genom ägargarantier har Alelion under mars 2020 förlängt ett lån på 30 Mkr fram till 31 mars 2021 samt erhållit en rörelsekredit på 15 Mkr. Arbetet fortgår för att finna en hållbar långsiktig finansieringslösning i takt med att övriga åtgärder inom bolaget ger resultat.
  • Tester genomfördes av forskningsinstitutet Rise och bekräftar kvalitén hos de nya flexibelt modulbaserade batterier som Alelion Energy Systems bygger i sin egen högt automatiserade monteringslina. De testade batterimodulerna har byggts utifrån olika typer av celler och konfigurationer men alla har mött de högt ställda kraven för att bli godkända enligt UN 38.3, ett sk transportgodkännande.

Viktiga händelser efter periodens utgång

• Den pågående krisen avseende influensan Covid-19 samt påföljande effekter av nedstängda länder, arbetsplatser och flygplatser påverkar även Alelion och dess kunder. Alelions kunder är aktiva inom all typ av materialhantering samt frakt och arbetsfordon och berörs på olika sätt av krisen. Omfattningen är fortfarande svår att uppskatta men tydligt är att beslutsvägar är längre och mer avvaktande vilket skapar en osäkerhet kring nya ordrar. Pågående utvecklingsprojekt anses inte vara i farozonen utan fokus på projekt inom elektrifiering är fortsatt i fokus.
  • Alelion Energy Systems ledning och styrelse påbörjade ett arbete med att utvärdera bolagets kapitalstruktur samt möjliga finansieringsalternativ och utsåg Redeye till finansiell rådgivare.
  • Det muntliga besked angående en order från Cargotec som Alelion Energy Systems kommunicerade i mars, bekräftades skriftligen i maj. Ordern gäller utvecklingen av en prototyp till ett batterisystem för truckar och kommer från Cargotecs affärsområde Kalmar. Ordern är värd cirka 1,3 Mkr och beräknas levereras under 2020.

Vd-kommentar

Ökade satsningar inom avancerade högspänningssystem

Under det första kvartalet fortsatte vi genomföra åtgärder som stödjer vår ökade satsning på mer avancerade batterisystem. Bland annat har vi förstärkt vår utvecklingsorganisation och ökat våra resurser inom marknad och försäljning. Åtgärderna har inte varit utan framgång men har ännu inte gett de resultat som vi önskat. En viktig orsak har varit den pågående pandemin som lett till ökad osäkerhet och mer utdragna beslutsprocesser hos våra kunder.

Alelion befinner sig sedan förra året i en omställningsfas där vår strategi är att öka satsningarna inom mer avancerade högspänningssystem för specialfordon men också att öka vår närvaro inom eftermarknaden för truckbatterier. Sedan i höstas har vi genomfört ett antal åtgärder för att underlätta denna övergång, bland annat har vi ändrat vår organisation för att få ett större fokus på kund och marknad samt korta ledtiden från koncept till färdig produkt. Dessa åtgärder har fortsatt under det första kvartalet då vi förstärkt vår utvecklingsorganisation inom bland annat system, test, verifiering och mekanikdesign, men vi har också ökat satsningarna inom marknad och försäljning.

Att det finns en marknad för våra mer avancerade högspänningssystem är uppenbart och vi har haft ett flertal initiala framgångar, däribland beställningar av prototyper från stora bolag som tyska Kamag och från Cargotec, men även från den svenska anläggningsmaskinstillverkaren Huddig. Här är det glädjande att konstatera att vi under kvartalet fått ännu en beställning på en batteriprototyp från Cargotec, den här gången handlar det om en prototyp till Kalmar.

Att bryta sig in i nya segment är under normala omständigheter en utdragen process som kräver tålamod och långsiktighet. Den stora osäkerhet som följer i spåren av virusets utbredning har hos våra kunder lett till en mer avvaktande hållning och betydligt mer utdragna beslutsprocesser. Osäkerheten om hur pandemin kommer att påverka marknad och kunder framåt, och därmed Alelion, förblir fortsatt mycket stor. Det saknas dock inte ljusglimtar. Så t ex ser vi att kunderna trots osäkerheten fortsätter att satsa på litiumjonteknologin och prioritera elektrifieringsprojekten – ordern från Kalmar är ett bra bevis på detta. Denna typ av ordrar är även kundfinansierade vilket betyder att utveckling av kundspecifika krav är till stor del finansierade av kund. En annan ljusglimt är de krav från stats- och regeringschefer, EU samt internationella tankesmedjor som riktats mot världens länder om att under krisen passa på att öka satsningar inom mer hållbar teknologi.

För att Alelion framgångsrikt skall klara att få upp volymerna inom högspänningssystem behöver vi gå från prototyper för tester hos kund till certifierade system redo för serieproduktion. Efter beställningarna från Cargotec och tidigare även från Huddig och Kamag samt en icke namngiven global fordonstillverkare, har Alelion nu ett antal kunder inom specialfordon som befinner sig i lite olika stadier av denna process. Både Kamag och den globala fordonstillverkaren genomför nu sluttester av våra produkter vilket är det sista steget innan serieleveranser kan ta vid. Att våra nya batterimoduler, tillverkade i vår automatiska lina, under kvartalet erhöll transportgodkännande efter tester av forskningsinstitutet Rise, ger oss goda skäl att anta att våra batterier är redo även för kommande certifieringsprover. Vi bedömer att certifieringarna för Cargotec och Huddig kan ske någon gång under det tredje eller fjärde kvartalet i år.

När det gäller vår finansiella situation har vi under kvartalet genom ägargarantier fått tillgång till krediter på sammanlagt 45 Mkr. Efter kvartalets utgång har vi också meddelat att vi utsett investmentbanken Redeye till finansiell rådgivare. Redeye kommer att bistå Alelions ledning och styrelse i arbetet med att utvärdera vår kapitalstruktur samt möjliga mer långsiktiga finansieringsalternativ.

Åsa Nordström

Vd, Alelion Energy Systems AB

Finansiell kalender

2020-05-28 - Årsstämma 2020

2020-08-28 - Delårsrapport januari-juni 2020

2020-11-17 - Delårsrapport januari-september 2020

2021-02-12 - Bokslutskommuniké 2020

Revisorernas granskning

Denna bokslutsrapport har inte granskats av bolagets revisorer.

Vd:s försäkran

Verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som bolaget står inför.Göteborg den 22 maj 2020

Åsa Nordström, Vd

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Åsa Nordström, Vd, tel +46 70 290 18 58, e-post: asa.nordstrom@alelion.com

Denna information är sådan information som Alelion Energy Systems AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 maj 2020 kl. 08:30 CET.

Delårsrapporten i helhet finns att tillgå på: www.alelion.com/sv/investerare/finansiella-rapporter.

Alelion tillverkar kundanpassade batterisystem baserade på litiumjonteknologi. Alelion hjälper sina kunder att lyckas med elektrifiering av industrifordon och växla över till en mer hållbar energianvändning. Med effektiva lösningar, en automatiserad produktion och en energigivande attityd, strävar Alelion ständigt framåt, för en bättre morgondag. Alelion har sitt huvudkontor i Göteborg och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. We have and give the power to change. alelion.com

Alelions största ägare är Pegroco och Fouriertransform. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.

VD Åsa Nordström  +46 702 90 18 58, e-post: asa.nordstrom@alelion.com

Direktlänk till pressmeddelande, rapporter, prospekt och bolagsbeskrivning: https://www.alelion.com/sv/investerare