Delårsrapport januari-mars 2023

Förbättrad lönsamhet och fokus på nyutveckling

Under första kvartalet har vi sett en stabilisering av våra batterileveranser samtidigt som vi får tydliga signaler kring en ökad efterfrågan av elektrifierade fordon från flera av våra kunder.

Tillverkningen har ökat från den något lägre nivån som gällde under slutet av 2022. Omsättningen nådde 21,9 Mkr (24,1) med ett rörelseresultat på -6,6 Mkr (-13,0 Mkr). Resultatet har påverkats positivt av prishöjningar mot kund.

Den samlade orderboken för leverans 2023 är 230 Mkr vilket är resultatet av de batterisystem som är helt klara för serieproduktion och nu nått ut till kunder på marknaden. Den totala orderstocken uppgår idag till ca 350 Mkr. En fortsatt kraftig tillväxt förväntas då elektrifieringen av tunga fordon ökar och vi ser samma utveckling inom off-highway segmentet där vi fokuserar. Diskussioner gällande samarbeten med Exide Technologies fortgår enligt pressmeddelande i januari samtidigt som nykundsbearbetning sker i Europa.

Första kvartalet 2023 jämfört med motsvarande period 2022

• Nettoomsättningen minskade till 21,9 Mkr (24,2)
  • Orderingången minskade till 0,0 Mkr (8,5)
  • Rörelsens personalkostnader, övriga externa kostnader samt avskrivningar minskade till -18,0 Mkr (-20,9)
  • Rörelseresultatet uppgick till -6,6 Mkr (-13,0)
  • Nettoresultatet uppgick till -8,3 Mkr (-13,7)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 10,7 Mkr (-18,6)

Vårt fokus på ett nyutvecklat batterisystem, med högre grad av standardisering och modularisering, går framåt enligt plan. Kraven på en högre grad av standardisering kommer både från kunder som ökar sina volymer och från att vi själva driver effektivisering och kostnadsreducering för att öka våra marginaler. Vi planerar för volymproduktion av befintliga batterier samtidigt som vi nyutvecklar för att hantera en generationsväxling det kommande året.

Händelser under kvartalet

Alelion och Exide Technologies har inlett diskussioner för att utforska potentialen för långsiktigt samarbete med fokus på tillverkning och försäljning av högspända litiumjonbatterisystem.

Denna information är sådan som Alelion Energy Systems AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-04-26 08:30 CET.

VD Åsa Nordström  +46 702 90 18 58,
e-post: asa.nordstrom@alelion.com

CFO Christian Bergaust +46 702 93 50 40,
e-post: christian.bergaust@alelion.com

Styrelseordförande Alf Blomqvist +46 733 14 97 00,
e-post: alf@blomqvistunlimited.com

Alelion utvecklar och tillverkar batterilösningar och system baserade på litiumjonteknologi i Sveriges första storskaliga batterifabrik. Alelion hjälper kunderna att lyckas med sin elektrifiering av off highway-fordon och att ställa om till en mer hållbar energianvändning. Alelion investerar för att ligga i framkant och erbjuder den senaste beprövade teknologin, anpassad till kundernas och slutkundernas specifika behov. Alelion har sitt huvudkontor i Göteborg. Alelion-aktien handlas via Nasdaq First North Growth Market (ALELIO).
We give the power to take climate action. alelion.com

Alelions största ägare är Fouriertransform, Blomqvist Listed Sustainability och Pegroco Holding. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Direktlänk till rapporter.