Delårsrapport januari-september 2021

Vi investerar för att möta en kraftig marknadstillväxt

Tredje kvartalet visar på leveransförmåga under en period med globala störningar i inköpskedjan samtidigt som marknaden mognar mycket snabbt för att ta steget mot en fossilfri framtid.

Orderingången ökade under kvartalet till 11,8 Mkr (7,8), främst bestående av uppföljningsorder från befintliga kunder. Totalt har vi under perioden januari - september tagit order på 126,9 Mkr, en betydligt högre nivå jämfört med samma period förra året (24,1). Rörelseresultatet för kvartalet var -10,4 Mkr (-17,6) och nettoresultatet -10,9 Mkr (-18,5) samtidigt som bolagets utvecklingsaktiviteter följer plan.

Tredje kvartalet i korthet:

• Nettoomsättningen ökade till 11,8 Mkr (1,1)
  • Orderingången ökade till 11,8 Mkr (7,8)
  • Rörelsens personalkostnader, övriga externa kostnader samt avskrivningar minskade till -15,1 Mkr (-17,1)
  • Rörelseresultatet uppgick till -10,4 Mkr (-17,6)
  • Nettoresultatet uppgick till -10,9 Mkr (-18,5)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -10,1 Mkr (7,4)

Händelser under tredje kvartalet:

• Alelion har under det tredje kvartalet mottagit uppföljningsorder från strategiskt viktiga kunder inom flygindustrin och marknaden för självgående truckar (AGVs).
  • Under kvartalet har Alelion påbörjat ett större utvecklingsprojekt av batterisystem för leverans till Cargotec-koncernen.

Vi gör skillnad med att exportera klimatnytta och därmed bidra till klimatomställningen. Vi ser att marknaden är mogen för omställning och kan konstatera att vår position har tre rätt; rätt geografi – Europa, rätt timing – nu och rätt segment – valda specialfordon.

Denna information är sådan som Alelion Energy Systems AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-11-18 08:30 CET.

VD Åsa Nordström  +46 702 90 18 58,
e-post: asa.nordstrom@alelion.com

CFO Christian Bergaust +46 702 93 50 40,
e-post: christian.bergaust@alelion.com

Styrelseordförande Alf Blomqvist +46 733 14 97 00,
e-post: alf@blomqvistunlimited.com

Direktlänk till finansiella rapporter.

Alelions största ägare är Fouriertransform, Blomqvist Listed Sustainability och Pegroco Holding. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.