Europeiska patentverket godkänner Alelions patent för stabilisering av elnät

Ytterligare ett patent i Alelions patentportfölj inom energy management, som bland annat avser teknik för distribuerad stabilisering av elnät har godkänts av europeiska patentverket.

Det nu godkända Europeiska patentet EP 30 00 162 avser teknik att styra laddningsnivåer i batterier för balansering av elnät baserat på elpriser och/eller förutsägelser av framtida elbehov. Det kan vara batterier i elbilar, hemmiljö eller industriella tillämpningar. Tekniken ger möjligheten att optimera ett batteris användning för balansering av elnätet med syfte att öka intäkterna från batteriet. Motsvarande patent är redan godkänt i USA av amerikanska patentverket.

“Att få ytterliga ett patent godkänt i Alelions portfölj inom energy management, stärker Alelions teknikportfölj innehållande lösningar för stabilisering av elnät, och öppnar nya dörrar för samarbeten och kommersialisering av tekniken, vilket ligger helt i linje med Alelions mål att vara en drivande kraft bakom omställningen till en mer hållbar energianvändning”, konstaterar Alelions VD, Åsa Nordström.

Det ökade energibehovet kommer på sikt att påskynda investeringar i smarta lösningar för energilagring och energihantering som ett långsiktigt och hållbart alternativ. Alelion innehar en patentportfölj inom energiområdet som visat sig bli mer och mer relevant senaste året. Patenten hanterar lösningar för Energy Management. Med hjälp av Alelions patenterade teknik kan elnätet stabiliseras genom distribuerade energilager så som batterier. Exempelvis kan batterierna i elbilar på en långtidsparkering användas, istället för att stå oanvända. Tekniken går att applicera både i nationella elnät liksom lokala elnät, s.k. micro grids, för exempelvis en flygplats eller hamnanläggning.

“Arbetet fortgår med våra befintliga patent där vi vill stärka vår position i valda marknader. Detta är det första godkännandet som ett unitary patent vilket är nytt i Europa. Vi fokuserar även på patent inom vår kärnverksamhet kopplat till att vi nu utvecklar ett helt nytt batterisystem”, säger Henrik Svala, Alelions CTO.

Åsa Nordström, vd, Alelion Energy Systems AB,

Henrik Svala, CTO, Alelion Energy Systems AB
+46 702 07 81 79

Alelion utvecklar och tillverkar batterilösningar och system baserade på litiumjonteknologi. Alelion hjälper kunderna att lyckas med sin elektrifiering av off highway-fordon och att ställa om till en mer hållbar energianvändning. Alelion investerar för att ligga i framkant och erbjuder den senaste beprövade teknologin, anpassad till kundernas och slutkundernas specifika behov. Alelion har sitt huvudkontor i Göteborg. Alelion-aktien handlas via Nasdaq First North Growth Market (ALELIO).
We give the power to take climate action. alelion.com