Första betydande ordern från nytt distributörsnätverk

Alelion har fått en order på litiumjonbatterier för drygt 1 MSEK från Gama Akü Ltd, en av de största turkiska distributörerna av batterier för industriellt bruk. Ordern kommer levereras och faktureras under andra kvartalet.

Gama Akü ingår i Alelions nyetablerade nätverk av distributörer inom materialhantering i Europa. Alelion har under det senaste halvåret strategiskt säkrat distributionskanaler i Europa och har nu avtal med ett tiotal distributörer som täcker de viktigaste marknaderna. I flertalet europeiska länder finns nu utbildade säljare, vilket öppnar en ny kanal till marknaden för Alelion.

Passar alla trucktyper
Batterierna som beställts av Gama Akü ingår i Alelions stand alone-koncept, där en och samma batterityp passar nästan alla truckmodeller tack vare anpassade yttertråg.

Konceptet öppnar nya möjligheter att ersätta befintliga blybatterier inom materialhantering med mer hållbara alternativ. Alelions litiumjonbatterier kan återvinnas genom demontering där alla delar kan återvinnas eller återanvändas i andra produkter.

- Vi ser en efterfrågan på miljövänligare och effektivare utbytesbatterier till befintliga truckar på marknaden. Tajmingen är perfekt och med vårt nya koncept till distributörer når vi ut till marknaden på en bredare front, säger Anders Dison, Sales and Marketing Director för Alelion Energy Systems.

Unik utbildningsplattform
Som stöd för distributörerna har Alelion tagit fram en unik global utbildningsplattform där säljkåren utbildas för att kunna ge sina kunder inom materialhantering sakkunnig rådgivning i samband med investeringen i nya, moderna batterier. Dessutom utbildas distributörerna för att hantera även den tekniska supporten till sina kunder.

- Affären med Gama Akü är ett kvitto på att vårt helhetserbjudande till distributörerna tas väl emot av marknaden, säger Åsa Nordström, vd för Alelion Energy Systems.

Marknaden för litiumjonbatterier inom materialhantering väntas växa i takt med att blysyrabatterier skiftas ut mot det effektivare litiumjonalternativet. Alelion har redan tillverkat och driftsatt ca 5 000 batterier globalt och är väl rustat för att bidra till kundernas produktivitet, från utveckling och testning av batterier till produktion, service, support och utbildning. Allt sköts i egen regi från fabriken i Göteborg.

Åsa Nordström, vd, Alelion Energy Systems AB

Denna information är sådan som Alelion Energy Systems AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-02-18 08:30 CET.

VD Åsa Nordström  +46 702 90 18 58, e-post: asa.nordstrom@alelion.com