Kommuniké från Extra Bolagsstämma i Alelion Energy Systems AB

Alelion Energy Systems AB har hållit extra bolagsstämma fredagen den 18 september 2020. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades vid stämman, samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Beslut om ändring av bolagsordning

Bolagsstämman beslutade att anta uppdaterad bolagsordning med ändring av punkten 4 avseende aktiekapital samt punkten 5 avseende antal aktier. Av bolagsordningen framgår nu att aktiekapitalet ska uppgå till lägst 2 947 695,36 kronor och högst 11 790 781,44 kronor samt att antalet aktier ska vara lägst 147 384 750 stycken och högst 589 539 000 stycken.

Beslut om godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission av aktier och teckningsoptioner

Bolagsstämman beslutade att godkänna styrelsens beslut om företrädesemission innebärande nyemission av högst 63 164 892 units bestående av aktier och teckningsoptioner.

Stämman beslutade att godkänna styrelsens beslut den 18 augusti 2020 om företrädesemission av högst 63 164 892 units. Vid full teckning i emissionen tillförs bolaget cirka 56,8 miljoner kronor före emissionskostnader och vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner som emitteras i emissionen kan bolaget tillföras ytterligare högst cirka 21-36,8 miljoner kronor före emissionskostnader.

De som på avstämningsdagen den 25 september 2020 är registrerade som aktieägare i bolaget erhåller, för varje befintlig aktie, tre (3) uniträtter och sju (7) uniträtter berättigar till teckning av en (1) unit. Varje unit består av en (1) ny aktie och en (1) teckningsoption serie TO2. Totalt omfattar emissionen högst 63 164 892  aktier och högst 63 164 892  teckningsoptioner. Teckningskursen uppgår till 0,9 kronor per unit, vilket motsvarar en teckningskurs per aktie om 0,9 kronor. Teckningsoptionerna utges vederlagsfritt.

Teckningstiden i emissionen löper från och med den 30 september 2020 till och med den 14 oktober 2020. Tre (3) teckningsoptioner ger rätt att teckna en (1) ny aktie i bolaget mot kontant betalning uppgående till 70 procent av den volymvägda genomsnittskursen för aktien under perioden från och med den 28 april 2021 till och med den 11 maj 2021, dock som lägst en (1) krona och högst en komma sjuttio-fem (1,75) kronor per aktie.

Vid full teckning av samtliga aktier som emitteras i emissionen kommer aktiekapitalet att öka med högst 1 263 297,84 kronor och vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner som emitteras i emissionen kommer aktiekapitalet att öka med ytterligare högst 421 099,28 kronor.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission

Bolagsstämman bemyndigade styrelsen att vid ett tillfälle, senast den 31 december 2020, besluta om nyemission av ytterligare aktier och teckningsoptioner i serie TO2 (units), vid överteckning i den av styrelsen beslutade företrädesemissionen av aktier och teckningsoptioner (punkt 8).

Bolagets aktiekapital kan ökas med högst 252 659,56 kronor genom nyemission av högst 12 632 978 aktier och 12 632 978 teckningsoptioner. Vid fullt utnyttjande av samtligt teckningsoptioner som emitteras i övertilldelningsoptionen kommer aktiekapitalet att öka med högst 84 219,84 kronor genom nyemission av högst 4 210 992 aktier.

Besluten i sin helhet

Protokoll tillsammans med besluten i sin helhet finns tillgängliga på bolagets hemsida, www.alelion.com.

För mer information, vänligen besök www.alelion.com eller kontakta

Åsa Nordström

VD, Alelion Energy Systems AB
e-mail: asa.nordstrom@alelion.com

Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 18 september 2020 kl. 13:00 CET.

Alelion tillverkar kundanpassade batterisystem baserade på litiumjonteknologi. Alelion hjälper sina kunder att lyckas med elektrifiering av industrifordon och växla över till en mer hållbar energianvändning. Med effektiva lösningar, en automatiserad produktion och en energigivande attityd, strävar Alelion ständigt framåt, för en bättre morgondag. Alelion har sitt huvudkontor i Göteborg och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. We have and give the power to change. alelion.com

Alelions största ägare är Fouriertransform och Pegroco. Bolagets aktie (ALELIO) är före-mål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkom-mission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.

VD Åsa Nordström  +46 702 90 18 58, e-post: asa.nordstrom@alelion.com

Direktlänk till pressmeddelande, rapporter, prospekt och bolagsbeskrivning: https://www.alelion.com/sv/investerare