Nytt Alelion White Paper om nyckelfrågorna inom batteriåtervinning

De globala volymerna av batterier för återvinning ökade med 56 procent förra året. Samtidigt överträffar efterfrågan på celler snabbt tillgången på nödvändiga jordartsmetaller. Att maximera återvinningen av förbrukade celler kan bidra till att överbrygga den växande klyftan mellan utbud och efterfrågan.

Det är uppenbart att det finns en växande brist på celler, och när elektrifieringen tar ytterligare fart kommer denna brist att accentueras.

"Alelions tillvägagångssätt, byggt på 15 års erfarenhet, fokuserar på att optimera renheten och återvinningen av nyckelråvaror, minska beroendet av jungfruliga resurser och främja hållbar batteriproduktion", säger Sandra Hansson, Aftermarket Business Development & Circular Economy.

Designade för återvinning
Det finns flera tekniker för batteriåtervinning, och många fler är under utveckling. Värme, vatten, mekaniska eller biotekniska, de är alla beroende av demonteringsprocessen och graden av förorening av material.

"Genom att hålla sig à jour med dessa tekniska framsteg säkerställer Alelion att våra batterisystem är designade med framtidens återvinning i åtanke. Vi tillhandahåller också en plattform för återvinningsplanering för våra industripartners”, säger Sandra Hansson.

Värdefulla återvinningsbara produkter
Återvinningen av batterier fokuserar på två värdefulla slutprodukter: rena metaller som aluminium och koppar, och "black mass”.

Black mass är ett svart pulver som består av en blandning av ädla metaller som mangan, kobolt och litium. Kvaliteten på black mass - som kan användas i produktionen av nya celler – styrs av hur väl batteriets celler och moduler är monterade med återvinning i åtanke.

Analys av data maximerar batterianvändningen
Dataanalys spelar en avgörande roll i återvinningsprocessen. Alelions kompetenscenter och labb ger viktiga data och insikter om cellernas livscykler.

Genom att samla in och analysera batterisystemdata kan Alelion maximera batterianvändningen, fastställa totala ägandekostnader (Total Cost of Ownership, TCO), vägleda återvinningsinsatser och säkerställa optimalt resursutnyttjande.

Alelion är en etablerad utvecklare, tillverkare och leverantör av avancerade batterisystem för terrängfordon inom flera segment. Vi delar med oss ​​av våra viktigaste lärdomar i en serie White Pappers, varav detta är det fjärde under 2023.

Läs mer om nyckelfrågorna inom batteriåtervinning. Våra White Papers finns här: https://alelion.com/academy/?lang=sv#white-papers

För mer information, kontakta gärna:

Sandra Hansson, Director Aftermarket Business Development & Circular Economy,

Åsa Nordström, vd, Alelion Energy Systems AB

Alelion utvecklar och tillverkar batterilösningar och system baserade på litiumjonteknologi. Alelion hjälper kunderna att lyckas med sin elektrifiering av off highway-fordon och att ställa om till en mer hållbar energianvändning. Alelion investerar för att ligga i framkant och erbjuder den senaste beprövade teknologin, anpassad till kundernas och slutkundernas specifika behov. Alelion har sitt huvudkontor i Göteborg. Alelion-aktien handlas via Nasdaq First North Growth Market (ALELIO).
We give the power to take climate action.

Alelions största ägare är Fouriertransform, Blomqvist Listed Sustainability och Pegroco Holding. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.