RÄTTELSE: Alelion säkrar ny order för 8,2 miljoner kronor

Förtydligande av pressmeddelande som släpptes i morse. Ordern gäller en befintlig kund vilket kunde missuppfattas som att kunden var ny.

Alelion säkrar ytterligare order från en befintlig kund för 8,2 miljoner kronor

Alelion Energy Systems AB (publ) har fått ytterligare uppföljningsorder på högspänningsbatterier av en tysk specialfordonstillverkare. Batterierna kommer att elektrifiera diverse fordon för flygplatser samt logistiklösningar och skall börja levereras i andra halvan av 2022 och vidare 12 månader. Alelion fortsätter att säkra produktionskapacitet inför 2022–2023.

Beställningen uppgår till ca 8,2 Mkr och i takt med den stora orderingången kan leveranser först ske med start under andra halvåret 2022 och under 2023. Ordern kan ses som ett tecken på att skiftet i Alelions strategi mot mer långsiktiga kundrelationer tar än mer fasta. Drivkraften att elektrifiera och ställa om till en hållbar energianvändning består.

Alelion har stått redo med det färdiga batterikonceptet för logistik och flygplatsfordon i väntan på att flygindustrin ska återgå till ett mer normaliserat läge. Elektrifierade flygplatsfordon med batterisystem från Alelion används bland annat för att transportera, lasta och lossa cateringmåltider till passagerarflygplan. Allt genom en fossilfri lösning utan koldioxidutsläpp.

Det färdiga batterikonceptet för specialfordon efterfrågas av ett flertal branscher som vill minska sitt klimatavtryck. Fokussegment som Alelion bearbetar är Off-highway vehicles; fordon för logistik, hamnar, flygplatser och byggindustrin.

Efterfrågan på serieproducerade batterisystem inom specialfordonssegmentet ökar överlag och förändringen från fossildrift till hållbar eldrift har nu verkligen tagit fart.

Åsa Nordström, vd, Alelion Energy Systems AB,

Alelions största ägare är Fouriertransform, Blomqvist Listed Sustainability och Pegroco Holding. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.