Redeye: Alelion Energy Systems - Thirsting for growth

We view Alelion's sales trend alarming and with a very low order intake in Q3’19, we lower our sales expectations considerably. Special Vehicles is now, in our view, the key for Alelion to turn the business around and get back to growth. Lead times in the segment are long but even a test order in the size of previous ones (SEK 13-15m) would exceed the group’s Q3'19 sales. The uncertainty in the case is very high and the financial situation tightening, while we believe new orders and customers are possible major catalysts for the pressured stock.

Read more and download the research update: http://bit.ly/35SbRXd

Start following companies at Redeye to receive the latest equity research within Life Science and Technology.

This is a press release from Redeye - Research Powered Investment Banking. https://www.redeye.se/about/

Om oss

Alelion Energy Systems AB är en ledande leverantör av industriella energilagringssystem baserade på litiumjonteknologi. Ett batteri med litiumjon är energieffektivare, lättare, har längre livslängd och bidrar även till en betydligt mindre miljöpåverkan.I takt med det växande klimathotet och det allt större behovet av att ställa om till mer hållbara energisystem och mer hållbar energianvändning, har allt fler sektorer börjat undersöka möjligheterna med litumjonteknologin vilket öppnar nya marknader och segment för Alelion. Genom utvecklingen av smarta mjukvarubaserade styrsystem har det också vuxit fram nya affärsmöjligheter kopplade till litiumjonteknologin inom området energihantering, s k energy management, ett område där Alelion erbjuder lösningar.Alelion har under 2019 färdigställt Sveriges första fabrik för storskalig produktion av litiumjonbatterier för industrifordon. Fabriken är högt automatiserad och ligger mitt i fordonsklustret på Hisingen i Göteborg. Läs mer på www.alelion.comAlelions största ägare är Fouriertransform och Pegroco Holding. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market med G&W Fondkommission som Certified Adviser, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.