Bättre koll på oljeförbrukning och lättare slangupprullare

Report this content

Alentec & Orion lanserar ett nytt digitalt mätverk och två lätta slangupprullare med stor kapacitet. Mätverket är framtaget för mätning av olja och glykol. Hög noggrannhet, dubbla trippmätare och ett slagtåligt hus är några fördelar som det nya mätverket erbjuder. Slangupprullarna är utrustade med underhållsfria kullager och de är motståndskraftiga mot korrosion.

Det nya mätverket är bland annat utrustat med tre räkneverk, två trippmätare och ett totalräkneverk.

–     Med dubbla trippmätare får användaren kontroll på både den aktuella volymen som tappas och hur mycket vätska som finns kvar i fatet, säger Johan Fremdling, distriktschef på Alentec & Orion. Den fasta räkneverket visar den totala förbrukningen genom det aktuella mätverket.

Låsbart och snäva toleranser
En annan efterfrågad detalj är att mätverkets handtag kan låsas i öppet lägen när större volymer ska pumpas. Alentec & Orions nya mätverk tillverkas med mycket snäva toleranserna vilket ger fördelar som en hög noggrannhet oavsett variationer i vätskornas viskositet.

Mätverkets hus är byggt i ett slagkraftigt hus av PTE- polykarbonat. Vid slanganslutningen till mätverket, sitter det ett gummiskydd som ska förhindra exempelvis repor på fordonet som servas.

Kullagrade i aluminium och komposit
De nya slangupprullarna finns i två versioner, en öppen med modellnamnen ORS och en kapslad med modellnamnet CRO. Båda versionerna tillverkas i aluminium och kompositmaterial vilket gör att de är lätta och samtidigt motståndskraftiga mot korrosion.

–     Våra nya slangupprullare är kullagrade vilket gör att de är mycket lätta att hantera, säger Johan Fremdling. De rymmer dessutom mycket slang, mer än andra slangupprullare i motsvarande storlekar.

Den öppna slangupprullaren kan med fördel användas i till exempel tvätthallar och andra miljöer där luftfuktigheten är hög. Slangupprullarens styrarm kan monteras i tre olika lägen för optimalt dragläge. Den låga vikten och ny design gör slangupprullarna lättmonterade.

Fakta Digitalt mätverk

Flödesområde                                            1-30 liter/minut med viskositetklass SAE 30 vid 21 grader
Noggrannhet                                               < ± 0,2 % (efter kalibrering)
Tryckfall vid max flöde                                3 bar
Maximalt arbetstryck                                  70 bar
Sprängtryck                                               210 bar
Användningsområde                                   Olja och glykol
Drift                                                           2 stycken 1,5 V alkaliska AAA-batterier. Mätverket ställs i viloläge när det inte används och därmed förlängs batteriets kapacitet

Fakta Slangupprullare

Slangupprullare ORS                                 Öppen slangrulle
Slangupprullare CRO                                 Kapslad slangupprullare
Konstruktion                                             Tillverkad av aluminium samt kompositmaterial
Användningsområde                                  Luft, vatten (kallt eller varmt; högt eller lågt tryck), kylarvätska, vakuum, olja, fett, spolarvätska och andra vätskor beroende på modell
Max. slanglängd                                       15 meter
Max. slangdimension                                16 millimeter (5/8”)

För mer information, kontakta:
Alentec & Orion AB
Johan Fremdling

Grustagsvägen 4
138 40  Älta
E-post: jofr@alentec.se
Hemsida: www.alentec.com

Fakta om Alentec & Orion AB:
Alentec & Orion AB utvecklar och marknadsför utrustning för hantering av vätskor och andra medier inom verkstäder och tillverkande industri. Produkterna marknadsförs och säljs i cirka 50 olika länder. I Sverige säljs produkterna via Orion Center som är en kvalitetssäkrade gällande teknisk kompetens, service och support. Orion Center finns över hela landet, från norr till söder.

Taggar: