Rindö Marines investering skyddar känslig miljö

Report this content

Rindö Marine, utanför Vaxholm, i Stockholms skärgård har i sin strävan att förbättra miljön och arbetsförhållandena investerat i en specialanpassad lösning för varvets oljehantering. Den nya lösningen, en specialbyggd container, gör att hanteringen av olja både säkrare och enklare.

Rindö Marine underhåller och reparerar större fartyg, allt från privata bolag till Marinen, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Polisen med flera. Varvet ligger, precis som landets övriga båtvarv, i en mycket känslig skärgårdsmiljö.

–     Att kunna hantera oljor, både färsk- och spillolja, på ett säkert sätt i vår miljö är mycket högt prioriterat, säger Claes-Arne Sunnman på Rindö Marine. Lösningen som vi tog fram tillsammans med bland annat Alentec & Orion är helt anpassad för den här typen av verksamhet.

Specialanpassad container
Eftersom båtar sällan servas i en lokal utan liggande vid en ibland svårtillgänglig brygga låg utmaningen i att få en hanterbar lösning som fungerade över hela varvsområdet. Det blev en specialanpassad container utrustad med både fasta och mobila lagringsenheter för oljan.

– Nu har vi samlat all olja på en och samma plats, säger Claes-Arne Sunnman. Färskoljetanken ”ringer” dessutom själv upp leverantören när det börjar sina i tanken. Oljan fylls enkelt på utanför containern i fastmonterade påfyllningstappar.

Spillfri hantering
Tidigare pumpades oljan ur eller i motorn, som kan rymma upp till 60 liter, med olika typer av utrustning till 20-liters dunkar. Dunkarna bars till och från rummet där oljan förvarades. Det innebar en tung hantering och risken för spill var överhängande, både när färskoljan skulle i dunkarna eller när spilloljan skulle hällas över till de större tankarna.

I den nya containern finns idag större mobila enheter för oljehanteringen som enkelt kan rullas fram till båtarna. Pumphandtag och slang tas sedan ned i motorrummet och oljan pumpas mellan motorn och den mobila enheten på bryggan.

–     Hanteringen är nu säker och ur arbetssynpunkt mycket lättare, säger Claes-Arne Sunnman. Dessutom registrerar Alentec & Orions handenhet den exakta volymen som vi fyller på vilket ger oss bättre kontroll på förbrukningen.

Tummen upp från miljöinstans
Även Södra Roslagens- miljö och hälsokontor varit där och inspekterat den nya lösningen och ger tummen upp.

–     När vi är ute och inspekterar dessa typer av lösningar tittar vi främst på invallning, nederbördsskydd, förvaringsytorna, märkning, påkörningsskydd och absorptionsmedel. Hos Rindö Marine fanns inget att anmärka på när det gäller hantering och förvaring av farligt avfall och kemikalier, säger Malin Lindkvist, Miljö- och hälsoskyddsinspektör på Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor.

Allting i containern är säkrat med överfyllnadsskydd samt en magnetventil som stänger av systemet när de släcker i containern. De fasta och de mobila oljetankarna i containern är förstås även invallade.

–     Det har varit ett spännande projekt och det känns som vi löst ett mycket angeläget problem för Rindö Marine, säger Johan Fremdling, distriktschef på Alentec & Orion. Containern gör det möjligt att hantera miljöfarliga vätskor och oljor på ett säkert sätt och samtidigt så har det också skapats en bättre arbetsmiljö för varvets mekaniker, säger Johan Fremdling.

Magnus Sörenson, VD på Rindö Marine är nöjd med varvets investering och rekommenderar gärna andra varvskollegor i skärgården att göra likadant.

–     Vi är mycket nöjda med lösningen som Alentec & Orion levererat och samarbetet har fungerat bra. Det är en väldigt smart och samtidigt enkel lösning. Den nya oljecontainern är bra för miljön, uppskattad av mekanikerna och den ger oss dessutom bättre kontroll på förbrukningen av oljan.

Rindö Marine först ut
Containern på Rindö Marin är den första i sitt slag som prövats på ett varv

–     Ja, nu har vi visat att det här är ett bra och smidigt sätt för hanteringen av oljor och Rindö Marine verkar nöjda, avslutar Johan Fremdling. Nu hoppas vi att flera följer med.

Foto: K-G Zahedi Fougstedt

För mer information, kontakta:
Alentec & Orion AB
Johan Fremdling

Grustagsvägen 4
138 40  Älta
E-post: jofr@alentec.se
Hemsida: www.alentec.com

Fakta om Alentec & Orion AB:
Alentec & Orion AB utvecklar och marknadsför utrustning för hantering av vätskor och andra medier inom verkstäder och tillverkande industri. Produkterna marknadsförs och säljs i cirka 50 olika länder. I Sverige säljs produkterna via Orion Center som är en kvalitetssäkrade gällande teknisk kompetens, service och support. Orion Center finns över hela landet, från norr till söder.

Om Rindö Marine
Rindö Marine AB har en bred kompetens och lång erfarenhet när det gäller underhåll, reparationer och ombyggnader på fartygen som opererar utmed Sveriges östkust. Varvet finns på Rindö, i Waxholm, och har ett 30-tal medarbetare som tillsammans omsätter cirka 40 miljoner kronor per år. Ägare till företaget är Dockstavarvet AB som är världsledande inom nybyggnation av snabba medelstora aluminiumbåtar.

Taggar: