Aleris förvärvar det danska privatsjukhuset Hamlet

Aleris har tecknat avtal med Danica Pension, Den A. P. Møllerske Støttefond, PFA Pension och Lundbeck og Nykredit Realkredit om att förvärva 78 % av aktierna i danska Privathospitalet Hamlet AS.  Aleris önskar förvärva 100 % av aktierna i Privathospitalet Hamlet och är i dialog med resterande aktieägare kring detta. Genom förvärvet stärker Aleris sin position både på den danska och nordiska sjukvårdsmarknaden.

- Förvärvet av Privathospitalet Hamlet är strategiskt viktigt för Aleris och tillsammans med det nyligen genomförda förvärvet av Proxima i Sverige gör det oss till en ännu starkare aktör både på den danska och den nordiska sjukvårdsmarknaden. Hamlet är det marknadsledande privatsjukhuset i Danmark och med köpet blir vi nu en rikstäckande dansk aktör. Vi ser fram emot att utveckla företaget ytterligare i nära samarbete med ledning och medarbetare, säger Stanley Brodén, koncernchef Aleris.

- Vi ser mycket positivt på att bli en del av Aleris. Det ger oss ytterligare möjligheter att utveckla våra tjänster och öka vårt utbud, samtidigt som vi blir en ännu mer komplett aktör på den danska marknaden. Jag ser fram emot ett givande samarbete och möjligheter att utbyta erfarenheter med mina nya kollegor i både Sverige och Norge, säger Vinni Breuning, VD för Privathospitalet Hamlet A/S.

Förvärvet är villkorat av godkännande från relevanta konkurrensmyndigheter.

För mer information:

Stanley Brodén, koncernchef Aleris, tlf. + 46 70 602 72 11
Helena Danielsson, informationschef Aleris, tlf +46 73 436 61 06
Vinni Breuning, VD, Privathospitalet Hamlet A/S, tlf. + 45 38 17 04 00

Om Hamlet
Hamlet är Danmarks största privata sjukhus (privathospital) med två verksamheter i Storköpenhamn och en i Århus. De utför tillsammans mer än 12 000 operationer och behandlingar per år. Verksamheten omsätter ca 636 MSEK (pro forma) årligen och har 260 anställda. Läs mer på
www.hamlet.dk

Om Aleris
Aleris är ett av Nordens ledande vård- och omsorgsföretag med 5000 anställda och en omsättning på ca
5 miljarder SEK. Aleris finns i Sverige, Norge och Danmark och erbjuder tjänster inom fyra områden – sjukvård, medicinsk diagnostik, äldreomsorg och psykisk hälsa. I Danmark driver Aleris idag fem privata sjukhus genom Aleris Privathospitaler och har även verksamhet inom äldreomsorg. Läs mer på
www.aleris.se och www.aleris.dk

Aleris ägs av det svenska investmentbolaget Investor. Läs mer på www.investorab.com