Aleris förvärvar röntgen på Sophiahemmet

Aleris Diagnostik AB har förvärvat röntgenavdelningen på Sophiahemmet och stärker sin ställning inom Röntgen i Stockholms innerstad. Aleris kommer från och med den 1 januari 2009 att driva radiologiverksamheten på Sophiahemmet då det nya avtalet för landstingsfinansierad radiologi i Stockholms läns landsting träder i kraft.

En komplett röntgenavdelning
Idag erbjuder röntgenavdelningen på Sophiahemmet undersökningar med magnetkamera, datortomografi, mammografi, ultraljud, konventionell röntgen samt bentäthetsmätning. Verksamheten kommer i Aleris regi att fortsätta med samma utbud som tidigare och i minst samma omfattning. Aleris Röntgen driver idag sex röntgenavdelningar i Stockholmsområdet och kommer efter årsskiftet att vara en av nordens största radiologiproducenter.

- Aleris har köpt verksamheten på Sophiahemmet för att det är en fin och väl fungerande verksamhet. Vi har redan idag verksamhet på Sophiahemmet, genom Aleris FysiologLab och Aleris Medilab, och det känns mycket roligt att nu även få vara med och utveckla radiologiverksamheten här. Aleris kommer att investera i nya utrustningar inom såväl magnetkamera, datortomografi, mammografi, ultraljud, som inom konventionell röntgen för att säkra att Sophiahemmets röntgen även i framtiden kommer att erbjuda service med hög kvalitet, säger Anders Juhlin-Dannfelt, VD Aleris Diagnostik AB.

- Vi är mycket nöjda med att kunna presentera en lösning där vi säkerställer fortsatt röntgenverksamhet på Sophiahemmet, säger Peter Seger, VD Sophiahemmet AB. När Aleris förvärvar röntgenverksamheten tryggar vi inte bara röntgens framtid på Sophiahemmet utan får också en partner som visat en tydlig vilja att göra de investeringar i utrustning och medarbetare som kommer att krävas för att driva en verksamhet som fortsatt kommer att ligga i framkant, fortsätter Peter Seger.