Kvinnlig ledardominans i kvinnodominerad bransch

Report this content

De senaste dagarna har kvinnligt ledarskap och företagsamhet debatterats. Trots att vården är en kvinnodominerad bransch dominerar fortfarande det manliga ledarskapet på många håll. På Aleris satsar man dock starkt på kvinnligt ledarskap. Här finns till exempel branschens enda kvinnliga koncernchef.

”Det är vanligt att män är i majoritet som chefer även i kvinnodominerade branscher, så är det inte hos oss. Totalt är 65 procent av våra ledare kvinnor”, säger Lena Hofsberger, koncernchef för Aleris.

”Det är dock inte bara andelen kvinnliga chefer som är viktig utan även att det finns kvinnor på de tyngsta posterna i företaget. Hos oss leds till exempel de största verksamheterna, Äldreomsorg och Norge, av kvinnliga chefer. De båda områdena svarar för närmare 50% av hela koncernens omsättning. Det är också kvinnor som leder våra största närsjukhus i Stockholm - Sabbatsberg, Täby och Järva.”

I äldreomsorgen dominerar det kvinnliga ledarskapet
Inom Aleris Äldreomsorg med ca 3000 anställda är 84 procent kvinnor, något som även återspeglas starkt i ledarskapet.

”Vi har en klar majoritet av kvinnliga chefer inom Aleris Äldreomsorg – en återspegling av hur personalgruppen ser ut i stort. Det är jätteviktigt att satsa på kvinnor som chefer i en sådan kvinnodominerad bransch som äldreomsorg ”, säger Eva Wetterstrand, divisionschef och VD för Aleris Äldreomsorg. ”Hos oss går det som en röd tråd från toppen och neråt, så det är inte bara på den lägsta nivån kvinnorna är med och leder verksamheten. I vår ledningsgrupp är 7 av 10 kvinnor och andelen kvinnliga verksamhetschefer är 81 procent”, avslutar Eva.