Alfa Laval AB (publ) Delårsrapport 1 juli – 30 september 2006

”Efterfrågan under kvartalet var mycket stark och orderingången för Alfa Laval ökade med 15 procent, en ökning exklusive förvärvet av Tranter med 9 procent. Den starkaste tillväxten kom från Östeuropa, Norden och Nordamerika. Vårt fokus på lönsamhet, ökad intern effektivitet samt det höga kapacitetsutnyttjandet resulterade i en rekordnivå för rörelsemarginalen.

Styrelsen har gjort en översyn av företagets finansiella mål och beslutat att höja målet för rörelsemarginalen (EBITA) till 12-15 procent från 10-13 procent.”

Lars Renström, VD och Koncernchef, Alfa Laval

Det tredje kvartalet 2006 i sammandrag:
- Orderingången ökade till MSEK 5 648 (4 918), vilket är en ökning med 17,2 procent exklusive växelkursdifferenser.
- Omsättningen ökade till MSEK 4 810 (4 278), vilket är en ökning med 14,7 procent exklusive växelkursdifferenser.
- Rörelseresultatet, justerad EBITA, ökade till MSEK 760 (479), inklusive positiva växelkurseffekter om MSEK 7 och minskning av avsättningar om MSEK 40.
- Rörelsemarginalen (justerad EBITA) ökade till 15,8 (11,2) procent.
- Resultatet efter finansiella poster ökade till MSEK 611 (405).
- Kassaflödet från rörelseverksamheten ökade till MSEK 715 (485).
De första nio månaderna 2006 i sammandrag
- Orderingången ökade till MSEK 17 346 (13 496), vilket är en ökning med 26,2 procent exklusive växelkursdifferenser.
- Omsättningen ökade till MSEK 13 762 (11 647), vilket är en ökning med 15,9 procent exklusive växelkursdifferenser.
- Rörelseresultatet, justerad EBITA, ökade till MSEK 1 992 (1 231), inklusive positiva växelkurseffekter om MSEK 56.
- Rörelsemarginalen (justerad EBITA) ökade till 14,5 (10,6) procent.
- Resultatet efter finansiella poster ökade till MSEK 1 624 (823).
- Resultatet efter skatt ökade till MSEK 1 236 (612).
- Resultatet per aktie ökade till SEK 10,78 (5,19).
- Kassaflödet från rörelseverksamheten ökade till MSEK 1,624 (779).

Utsikter för den närmaste framtiden

"Inom de flesta av de marknader, såväl geografiska som kundsegment som Alfa Laval tjänar, förväntas en fortsatt mycket stark efterfrågan."

(Utsikterna för den närmaste framtiden har inte förändrats sedan utsikterna i bokslutkommunikén för fjärde kvartalet och årsbokslutet för 2005 avgiven den 9 februari 2006.)