Alfa Laval AB (publ) Kvartalsrapport 1 januari - 31 mars 2014

Kommentar från Lars Renström, VD och koncernchef

”Orderingången uppgick till SEK 7,5 miljarder i det första kvartalet. Färre stora order är den främsta förklaringen till den sekventiella nedgången. Jämfört med motsvarande kvartal i fjol, steg orderingången med 5 procent.

Inom Process Technology var basaffären stabil medan antalet stora order sjönk från det fjärde kvartalets extraordinära nivåer. Samtidigt ökade orderingången för Marine & Diesel från den höga nivå som etablerades i det fjärde kvar­talet, drivet av fjolårets höga kontraktering hos varven. Miljölösningen Alfa Laval PureSOx utvecklades fortsatt väl och flera order bokades från både befintliga och nya kunder. Den marina serviceaffären tog fart, lyft av en ökad efterfrågan på reservdelar liksom en högre reparations­aktivitet. Equipments orderingång minskade något, dels till följd av den kalla vintern i USA, men även på grund av den rådande osäkerheten i Ryssland.

I Central- och Östeuropa präglades både Ryssland och Turkiet av politisk osäkerhet medan övriga marknader i regionen var stabila. I Asien ökade orderingången något då tillväxt inom basaffären kompenserade för färre stora order. I Västeuropa var orderin­gången något högre, medan färre stora order påverkade Nordamerika, som dock hade en oförändrad basaffär.

Den 7:e april tecknade vi avtal om att förvärva det norska företaget Frank Mohn AS - en ledande leverantör av pumpsystem för marin och offshore. Vi förväntar oss att affären slutförs under maj månad, efter godkännande från konkurrens­myndigheter.”

Tre första månaderna*

Orderingången ökade med 5 procent** till MSEK 7 474 (7 130).
Omsättningen ökade med 2 procent** till MSEK 6 597 (6 505).
Rörelseresultatet, justerad EBITA, var MSEK 1 062 (1 067).
Rörelsemarginalen (justerad EBITA) var 16,1 (16,4) procent.
Resultatet efter finansiella poster var MSEK 794 (927).
Nettoresultatet var MSEK 564 (703).
Resultatet per aktie var SEK 1.34 (1.67).
Kassaflödet från rörelseverksamheten uppgick till MSEK 592 (971).
Påverkan på EBITA av växelkurseffekter var MSEK -10 (-32).
Påverkan på resultatet efter finansiella poster av jämförelsestörande poster var MSEK -60 (-).
* 2013 omräknat till IFRS 11. ** Exklusive valutaeffekter.

Styrelsen föreslår årsstämman en utdelning om SEK 3,75 (3,50) per aktie.

Utsikter för det andra kvartalet

”Vi förväntar att efterfrågan under det andra kvartalet 2014 kommer att vara på ungefär samma nivå som i det första kvartalet.”
Tidigare publicerade utsikter (5 februari 2014): ” ”Vi förväntar att efterfrågan under det första kvartalet 2014 kommer att vara på samma nivå eller något lägre än i det fjärde kvartalet.”

Delårsrapporten har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Peter Torstensson, Senior Vice President, Communications
peter.torstensson@alfalaval.com

Gabriella Grotte, Ansvarig för Investor Relations
gabriella.grotte@alfalaval.com

Alfa Laval AB (publ)
Organisationsnummer: 556587-8054

Informationen är sådan som Alfa Laval AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 april 2014 kl 12.45.