Alfa Laval förvärvar ledande servicebolag i Nordamerika

Alfa Laval koncernen – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har förvärvat ett väletablerat servicebolag i USA, som är ledande på den nordamerikanska marknaden vad gäller service på plattvärmeväxlare. Företaget förväntas tillföra en omsättning på cirka 100 miljoner kronor och kommer att konsolideras i Alfa Laval koncernen från den 6 januari 2010.

“Förvärvet är ytterligare ett steg i vår ambition att serva marknaden med alternativa erbjudanden”, säger Lars Renström, VD och koncernchef för Alfa Laval. ”Vår eftermarknadsaffär är högt prioriterad och vi har kunnat se dess motståndskraft under 2009.” Företaget kommer att fortsätta som en separat organisation och erbjuda sina egna produkter och service under sitt eget varumärke. Visste du att… eftermarknadsvärdet för en plattvärmeväxlare är, beroende på typ och applikation, en till sju gånger nyförsäljningsvärdet över produktens livstid?