Alfa Laval förvärvar nischleverantör inom aseptik till livsmedelsindustrin

Alfa Laval koncernen – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har förvärvat Astepo S.r.l. i Italien. Företaget är känt för sitt gedigna kunnande inom aseptiska lösningar med nyckelprodukter som fyllnings-utrustning för bag-in-box och värmeväxlare till den globala industrin för fruktjuicekoncentrat. 2009 omsatte företaget omkring 70 miljoner kronor och hade ca 20 anställda. Astepo kommer att konsolideras per den 1 april 2010.

”Förvärvet av Astepo är i linje med vår strategi att fortsätta att stärka vår position inom livsmedelsindustrin” säger Lars Renström, VD och koncernchef för Alfa Laval. “Det fördjupade erbjudandet i kombination med vår starka lokala närvaro kommer att skapa nya möjligheter.” Visste du att… Astepo grundades 1986 och ligger i Parma, i hjärtat av det italienska ”Food Valley”? Om Alfa Laval Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering. Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol. Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem. Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX Nordic, hade 2009 en omsättning på cirka 26 miljarder kronor och 11 400 anställda. www.alfalaval.com Om Astepo S.r.l. Astepo grundades 1986 av ingenjörer med lång erfarenhet från industrin för konserverade livsmedel och med ett gediget kunnande inom aseptisk teknik, med fokus på termisk livsmedelsförädling, aseptisk livsmedelsproduktion och fyllningsutrustning för bag-in-box. www.astepo.com För mer information kontakta: Peter Torstensson Informationsdirektör Alfa Laval Tel: + 46 46 36 72 31 Mobile: +46 709 33 72 31