• Alfa Laval/

Alfa Laval presenterar innovativa teknologier för hållbara lösningar på World Expo i Shanghai

Alfa Laval koncernen – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – är officiell partner till den svenska paviljongen på World Expo 2010 i Shanghai, Kina. Från och med idag och fram till den 29 maj presenterar företaget sina innovativa teknologier inom områdena energi, miljö och livsmedel. Under dessa dagar kommer omkring 3 000 kunder att delta i ett omfattande seminarieprogram, bestående av 40 seminarier om företagets senaste produkter och lösningar för att bidra till ett mer hållbart samhälle.

“Idag letar samhället efter nya lösningar för att möta våra utmaningar inom energi och miljö. Men faktum är att mycket av det vi behöver finns redan tillgängligt”, säger Lars Renström, VD och koncernchef för Alfa Laval. ”På World Expo kommer vi att presentera våra innovativa lösningar för att skapa en mer hållbar framtid – lösningar som representerar affärsmöjligheter för våra kunder”.

Under fem dagar kommer omkring 3 000 kunder att besöka Alfa Laval i den svenska paviljongen för att delta i ett seminarieprogram bestående av 40 seminarier kring innovativa teknologier inom områdena energi, miljö och livsmedel.

Exempel på ämnen som behandlas i seminarierna är; avloppsvatten – hur man omvandlar avloppsvatten till rent vatten, värmeåtervinning – det mest effektiva sättet möta det ökande energibehovet och samtidigt reducera koldioxidutsläpp, samt livsmedelsproduktion – olika mixningstekniker för att förlänga produkternas hållbarhetstid.

”Vi ser World Expo som ett perfekt tillfälle att träffa våra kunder på en av våra viktigaste marknader och ytterligare stärka vår position här”, summerar Lars Renström.

Visste du att… Alfa Lavals produkter introducerades på den kinesiska marknaden redan på 1950-talet? Alfa Lavals första kontor i Kina öppnades i Beijing 1984. Idag är Kina Alfa Lavals största nyförsäljningsmarknad. Under 2009 var försäljningen i Kina närmare 3 miljarder kronor, vilket representerar omkring 11 procent av koncernens totala försäljning. Alfa Laval i Kina har växt mer än 430 procent sedan millennieskiftet, med en genomsnittlig årlig tillväxt på ungefär 20 procent.

Om Alfa Laval

Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.

Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol.

Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.

Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX Nordic, hade 2009 en omsättning på cirka 26 miljarder kronor och 11 400 anställda.