• Alfa Laval/

Alfa Laval sätter ny standard för tankrengöring inom den hygieniska flödeshanteringsindustrin

Med det nya Alfa Laval PlusClean®-munstycket för tankrengöring fortsätter bolaget att lansera  innovativa produkter på marknaden. Munstycket sätter en ny standard för industriprocesser inom livsmedel, mejeri, drycker, läkemedel, rengörings- och hygienprodukter. Dess oöverträffade kapacitet på 100-procentig tankrengöring, kombinerat med 80 procent lägre förbrukning av av vatten- och rengöringsmedia, gör det till ett mer hållbart och konkurrenskraftigt alternativ till traditionella rengöringsmetoder.

Den unika designen hos det nya Alfa Laval-munstycket gör det möjligt att rengöra 100 procent av tanken, det vill säga även områden som andra munstycken inte kommer åt. Dessutom finns det ingen risk för kontaminering vilket innebär en oöverträffad prestanda, väl lämpad för dessa industriers höga hygienkrav.

”Denna innovativa nya produkt förbättrar processeffektiviteten, säkerheten och produktkvaliteten,” säger Nish Patel, chef för Livsmedels- och Vattendivisionen. “Den sparar både vatten och rengöringsmedia, och ger inte bara våra kunder en konkurrensfördel, den möjliggör också ett mer ansvarsfullt utnyttjande av våra naturresurser. Det är en win-win situation för industrin och för samhället.”

Visste du att… Alfa Laval lanserar cirka 100 produkter årligen, vilket motsvarar ungefär två produkter per vecka?

Kort om Alfa Laval

Alfa Laval, världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering, är inriktat på områdena energi, marin, livsmedel och vatten. Bolagets världsledande expertis, produkter och service är viktiga framgångsfaktorer för ett brett spektrum av kunder i ett 100-tal länder. Genom att optimera deras processer, skapa ansvarsfull tillväxt och ligga i spetsen för teknikutvecklingen hjälper vi dem att uppnå såväl sina affärs- som hållbarhetsmål.

Alfa Lavals innovativa teknologier används för att rena, förädla och återanvända material och naturresurser. De bidrar till förbättrad energieffektivitet och värmeåtervinning, effektiviserad vattenrening samt minskade utsläpp. Vår ständiga drivkraft är att bidra till en positiv utveckling för våra kunder, likaväl som för oss människor och vår planet. Vi gör världen bättre, varje dag.

Alfa Laval har cirka 16 700 anställda och hade 2020 en omsättning på cirka 41,5 miljarder kronor. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Johan Lundin
Ansvarig för Investerarrelationer