Alfa Laval slutför förvärvet av Aalborg Industries

Report this content

Alfa Laval koncernen – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har slutfört förvärvet av Aalborg Industries Holding A/S, efter att ha fått konkurrensmyndigheternas godkännande. Förvärvet, som adderar energieffektiva och miljövänliga lösningar, utgör en unik affärsmöjlighet då det kompletterar Alfa Lavals befintliga erbjudande inom marin och offshore. Ytterligare potential har identifierats i introduktionen av Aalborgs produkter, via Alfa Lavals försäljningsnätverk, till kunder på helt nya slutmarknader.

Köpeskillingen uppgår till 5,0 miljarder kronor, på skuldfri basis. Aalborg Industries har ungefär 2 600 anställda och genererade intäkter på cirka 3,1 miljarder kronor under 2010. Förvärvet, som konsolideras per den första maj, förväntas ha en positiv inverkan på resultatet per aktie från 2011.

”Aalborg Industries kompletterar Alfa Laval på ett fantastiskt sätt och jag är glad att kunna välkomna ett starkt och välskött företag till koncernen”, säger Lars Renström, VD och koncernchef för Alfa Laval.

Förvärvet stärker Alfa Lavals produkterbjudande inom värmeöverföring då det adderar pannsystem, värmeflödessystem, och inert gassystem, samtliga med marknadsledande positioner. Produktområdena omfattas av betydande inträdesbarriärer som inkluderar omfattande certifieringsprocesser, en lång innovationshistorik samt ett globalt servicenätverk. Bolagets omfattande tillverknings- och ingenjörsresurser i snabbväxande marknader som Kina, Vietnam och Brasilien, tillsammans med den eftermarknadspotential som Aalborgs installerade bas utgör, är också mycket attraktiva attribut.

Visste du att… Alfa Laval, under de fem senaste åren, förvärvat 30 bolag med en total omsättning, vid tiden för förvärvet, på cirka 8,5 miljarder kronor?

Om Alfa Laval
Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.

Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol.

Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.

Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX Nordic, hade 2010 en omsättning på cirka 24,7 miljarder kronor och 12 600 anställda.

www.alfalaval.com

Peter Torstensson