Alfa Laval tar 60 miljoner kronors order i Kina

Alfa Laval – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har tagit en order på sin unika Alfa Laval Packinox plattvärmeväxlare från ett petrokemiskt företag i Kina. Ordervärdet är ca 60 miljoner kronor. Leverans förväntas ske under 2009.

”Under andra kvartalet i år har Kina övertagit positionen från USA som Alfa Lavals största marknad”, säger Lars Renström, VD och koncernchef för Alfa Laval. ”Efterfrågan från den petrokemiska industrin och raffinaderier kvarstår på en hög nivå.”
Visste du att Alfa Lavals orderingång i Kina ökade med 430 procent mellan åren 2000 och 2007 och att Kina representerade 12 procent av Alfa Lavals totala orderingång under 2007, dvs ungefär 3,3 miljarder kronor.

Om Alfa Laval
Alfa Laval är en ledande global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.
Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol.
Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadsindustrin, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.
Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen.
Alfa Laval, som är noterat på Nordiska Börsen, Nordic Large Cap, hade 2007 en
omsättning på cirka 25 miljarder kronor och har 11 500 anställda.
www.alfalaval.com

Peter Torstensson
Informationsdirektör
Tel: + 46 46 36 72 31
Mobile: +46 709 33 72 31

Informationen är sådan som Alfa Laval AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 juni 2008 kl 08.15.

Alfa Laval är inriktat på områdena energi, marin, livsmedel och vatten. Bolagets världsledande expertis, produkter och service är viktiga framgångsfaktorer för ett brett spektrum av kunder i ett 100-tal länder. Genom att optimera deras processer, skapa ansvarsfull tillväxt och ligga i spetsen för teknikutvecklingen hjälper vi dem att uppnå såväl sina affärs- som hållbarhetsmål. Alfa Lavals innovativa teknologier används för att rena, förädla och återanvända material och naturresurser. De bidrar till förbättrad energieffektivitet och värmeåtervinning, effektiviserad vattenrening samt minskade utsläpp. Vår ständiga drivkraft är att bidra till en positiv utveckling för våra kunder, likaväl som för oss människor och vår planet. Vi gör världen bättre, varje dag. Helt i linje med vårt motto Advancing better ™. Alfa Laval har cirka 17 500 anställda och hade 2019 en omsättning på cirka 46,5 miljarder kronor. Bolaget är noterat på Nasdaq OMX.