Alfa Laval tar naturgasorder värd 110 miljoner kronor

Alfa Laval – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har tagit en order för leverans av luftkylarsystem till en gasanläggning i USA. Ordern har ett värde av cirka 110 miljoner kronor och bokades sent i december inom affärsenheten Welded Heat Exchangers i Energidivisionen. Leverans beräknas ske under 2019.

Ordern omfattar Alfa Laval Niagara luftkylarsystem vilka kommer att användas i delar av kylsystemet för att separera och transportera naturgasen i dess individuella komponentflöden.

”Bearbetning av gas omfattar många krävande applikationer där säker och pålitlig utrustning är ett "måste". Denna stora order visar att vi kan möta kundernas krav inom detta område, "säger Susanne Pahlén Åklundh, chef för Energidivisionen.

Visste du att… etan, propan och butan kan separeras från naturgas och därefter användas, till exempel, som råvara för petrokemianläggningar, uppvärmning av fastigheter eller som drivmedel för fordon?

Om Alfa Laval
Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.

Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol.

Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, inom olja och gasutvinning, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.

Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX, hade 2017 en omsättning på cirka 35,3 miljarder kronor och har cirka 16 400 anställda.