Alfa Laval tar offshore-order värd 170 miljoner kronor

Alfa Laval – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har tagit en order för leverans av Framo pumpsystem och nödgeneratorer till en oljeplattform i Nordsjön. Ordern, bokad inom affärsenheten Pumping Systems i Marindivisionen, har ett värde av cirka 170 miljoner kronor. Leverans beräknas ske 2018.

Ordern omfattar offshore pumpsystem och nödgeneratorer som kommer att utgöra en del av säkerhets- och reservkraftssystem på oljeplattformen i Nordsjön.

“Säkerhet är av största vikt på en offshore oljeplattform, och vår utrustning spelar en viktig roll för att säkerställa pålitliga stödsystem”, säger Peter Leifland, chef för Marindivisionen.Ordern berkäftar att vi kan möta de höga kraven på säkerhet från kunderna inom offshoreindustrin.”

Visste du att… pumpsystem for brandsläckning på offshore oljeplattformar måste vara robusta och pålitliga för att kunna fungera under extrema förhållanden – och att Framos pumpsystem har använts inom offshore-industrin sedan 70-talet?

Om Alfa Laval

Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.

Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol.

Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, inom olja och gasutvinning, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.

Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX, hade 2017 en omsättning på cirka 35,3 miljarder kronor och har cirka 16 400 anställda.

www.alfalaval.com

Peter Torstensson
Informationsdirektör

Ansvarig för Investor Relations

Taggar:

Alfa Laval är inriktat på områdena energi, marin, livsmedel och vatten. Bolagets världsledande expertis, produkter och service är viktiga framgångsfaktorer för ett brett spektrum av kunder i ett 100-tal länder. Genom att optimera deras processer, skapa ansvarsfull tillväxt och ligga i spetsen för teknikutvecklingen hjälper vi dem att uppnå såväl sina affärs- som hållbarhetsmål. Alfa Lavals innovativa teknologier används för att rena, förädla och återanvända material och naturresurser. De bidrar till förbättrad energieffektivitet och värmeåtervinning, effektiviserad vattenrening samt minskade utsläpp. Vår ständiga drivkraft är att bidra till en positiv utveckling för våra kunder, likaväl som för oss människor och vår planet. Vi gör världen bättre, varje dag. Helt i linje med vårt motto Advancing better ™. Alfa Laval har cirka 16 700 anställda och hade 2020 en omsättning på cirka 41,5 miljarder kronor. Bolaget är noterat på Nasdaq OMX.