• Alfa Laval/

Alfa Laval tar order värd 80 miljoner kronor på världens första fullskaliga anläggning för ren kolkraft

Report this content

Alfa Laval koncernen – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har tagit en order på Alfa Laval Packinox värmeväxlare att användas i världens första fullskaliga IGCC (Integrated Gasification Combined Cycle) process för kraftgenerering med koldioxidavskiljning, som kommer att byggas i USA. Ordervärdet är cirka 80 miljoner kronor och leverans beräknas ske 2012.

“Vi är väldigt stolta över att vara delaktiga i ett så banbrytande projekt och vi ser denna order som en bekräftelse på att vår strategi att vara involverade i pilotprojekt för koldioxidavskiljning ger utdelning”, säger Lars Renström, VD och koncernchef för Alfa Laval. ”Genom att tillhandahålla produkter och lösningar redan i teststadiet är vi väl positionerade när nu processerna skalas upp.”

Alfa Lavals unika Packinox värmeväxlare kommer att användas i en process för rening av gaser i en IGCC kraftverksanläggning. Projektet har fått bidrag från det amerikanska energidepartementet och kommer, när det är färdigställt, att bestå av en gasreningsanläggning baserad på den absolut senaste tekniken, med en kapacitet på mer än 500 MW, och en integrerad enhet för avskiljning av koldioxid.

IGCC är en ren miljötekniklösning. Istället för att bränna kol direkt vid produktion av elektricitet, så bryter en förgasningsprocess ner kolet till syntetisk gas. Därefter renas gasen och används som bränsle i kraftanläggningen – en process som genererar väldigt låga utsläpp. Hela 99 procent av svaveldioxiden avlägsnas – och upp till 65 procent av koldioxiden tas om hand.

I anläggningen i USA kommer koldioxiden att återanvändas genom att den injiceras i gamla olje- och gaskällor för ökad oljeutvinning (EOR), en metod där koldioxid under högt tryck pressar upp ytterligare olja från gamla fyndigheter. Enligt amerikanska energidepartementet innebär EOR-tekniken en möjlighet att öka den inhemska oljeutvinningen från 30 till mer än 60 procent.

Visste du att… i USA kommer 44,5 procent av elektriciteten från kolkraftverk? (Källa; U.S. Energy Information Administration, Form EIA-923)

Om Alfa Laval

Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.

Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol.

Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.

Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX Nordic, hade 2009 en omsättning på cirka 26 miljarder kronor och 11 400 anställda.

www.alfalaval.com

Peter Torstensson