Alfa Laval tar pumporder värda 165 miljoner kronor

Alfa Laval – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har tagit två order för leverans av Framo pumpsystem till FPSO fartyg (Floating Production, Storage and Offloading) som kommer att byggas i Kina. Dessa order har ett samlat värde av cirka 165 miljoner kronor och är bokade inom affärsenheten Pumping Systems i Marindivisionen. Leveranser beräknas ske 2020.

Dessa order omfattar pumpsystem som kommer att användas för oljelastning, spillolje- och barlastvattenhantering.

“Det gläder mig att kunna meddela dessa två stora order på våra Framo pumpsystem. De är pålitliga och beprövade pumpsystem som används inom flera områden, där de möjliggör säker drift och ger optimal prestanda,” säger Sameer Kalra, chef för Marindivisionen.

Visste du att… Framo pumpsystem används inom tre huvudområden: skeppslastning, olje- och gasproduktion samt offshoreanvändning och återvinning?

Om Alfa Laval

Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.

Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol.

Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, inom olja och gasutvinning, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.

Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX, hade 2018 en omsättning på cirka 40,7 miljarder kronor och har cirka 17 200 anställda.