Alfa Laval tar raffinaderiorder från Petrobras värd 55 miljoner kronor

Alfa Laval koncernen – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har tagit två order på Alfa Laval Packinox värmeväxlare till Petrobras raffinaderier i Brasilien. Det totala ordervärdet är cirka 55 miljoner kronor och bokades sent i juni 2009. Leverans förväntas ske under 2011.

Alfa Laval Packinox värmeväxlare ska användas för värmeåtervinning i reformeringsprocessen – en av de centrala processerna inom raffinering. “Det är glädjande att se att våra raffinaderikunder fortsätter att investera”, säger Lars Renström VD och koncernchef för Alfa Laval. ”Ordern bekräftar också vår position som stark partner till Petrobras.” Alfa Laval har samarbetat med Petrobras i över 25 år och levererat utrustning för de olika stegen av oljeproduktionsprocessen, allt från utvinning till förädling. Visste du att i januari tillkännagav Petrobras sin affärsplan för 2009-2013, där de förutsåg en total investering på 1355 miljarder kronor (174,4 miljarder US dollar) under perioden, vilket är en ökning med 55% jämfört med affärsplanen för 2008-2012? Om Alfa Laval Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering. Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol. Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem. Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX Nordic, hade 2008 en omsättning på cirka 28 miljarder kronor och cirka 12 000 anställda. www.alfalaval.com För mer information kontakta: Peter Torstensson Informationsdirektör Alfa Laval Tel: + 46 46 36 72 31 Mobile: +46 709 33 72 31 Gabriella Grotte Ansvarig för Investor Relations Alfa Laval Tel: +46 46 36 74 82 Mobil: +46 709 78 74 82