Alfa Laval tar värmeåtervinningsorder värd 125 miljoner kronor

Alfa Laval – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har tagit en order för leverans av Alfa Laval Packinox värmeväxlare till en petrokemisk anläggning i Kina. Ordern har ett värde av cirka 125 miljoner kronor, varav 65 miljoner bokades sent i december 2019, och resterande 60 miljoner i januari inom affärsenheten Welded Heat Exchangers i Energidivisionen. Leveranser beräknas ske under 2020.

Ordern omfattar kompakta värmeväxlare för värmeåtervinning i en petrokemisk process där xylen omvandlas till renare och mer värdefull paraxylen, som används i tillverkningskedjan av syntetfibrer.

”Våra Alfa Laval Packinox värmeväxlare är mycket energieffektiva och spelar en viktig roll för återvinning och återanvändande av energi. De bidrar till stora energibesparingar och minskade utsläpp, vilket innebär att de är en bra lösning för både våra kunder och miljön," säger Susanne Pahlén Åklundh chef för Energidivisionen.

Visste du att… en Alfa Laval Packinox värmeväxlare är mer effektiv och kompakt än traditionell teknik och kan ersätta upp till fyra tubvärmeväxlare i denna applikation?

Om Alfa Laval
Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.

Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol.

Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, inom olja och gasutvinning, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.

Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX, hade 2018 en omsättning på cirka 40,7 miljarder kronor och har cirka 17 200 anställda.

www.alfalaval.com

Peter Torstensson
Informationsdirektör

Taggar:

Alfa Laval är inriktat på områdena energi, marin, livsmedel och vatten. Bolagets världsledande expertis, produkter och service är viktiga framgångsfaktorer för ett brett spektrum av kunder i ett 100-tal länder. Genom att optimera deras processer, skapa ansvarsfull tillväxt och ligga i spetsen för teknikutvecklingen hjälper vi dem att uppnå såväl sina affärs- som hållbarhetsmål. Alfa Lavals innovativa teknologier används för att rena, förädla och återanvända material och naturresurser. De bidrar till förbättrad energieffektivitet och värmeåtervinning, effektiviserad vattenrening samt minskade utsläpp. Vår ständiga drivkraft är att bidra till en positiv utveckling för våra kunder, likaväl som för oss människor och vår planet. Vi gör världen bättre, varje dag. Helt i linje med vårt motto Advancing better ™. Alfa Laval har cirka 17 500 anställda och hade 2019 en omsättning på cirka 46,5 miljarder kronor. Bolaget är noterat på Nasdaq OMX.